Menadžment

Delegirajte – za rast biznisa, firme, tima i zaposlenih

delegirajte

Delegiranje. Uvek teška tema za preduzetnike, zahtevna, sa dosta pitanja, potpitanja, razmišljanja. Uvek sa dosta „za“ i „protiv“. U isto vreme, i veoma važna. Jedna od ključnih u ranim fazama, kako bi se ne samo obezbedio, već i omogućio rast biznisa, firme, zaposlenih, a na taj način i vlasnika.

Naravno, nije lako – vaš biznis, vaše čedo

I, da, tema jeste kompleksna iz ugla nekoga ko je vlasnik firme, pokretač i idejni tvorac biznisa. Vaš biznis je vaše čedo, vi ste ga zamislili, osmislili, pokrenuli, gajite ga i negujete.

Sve ključne aktivnosti, pa i najveći deo operativnih, sporednih ili trivijalnih, kako god da ih zovemo… možda ste opet vi radili. Iz toga, verovatno u datom trenutku najbolje znate kako da sve to uradite, „da bi se posao završio“.

Ko će to bolje od mene?!

Zamislite, i sad neko vama kaže kako, zapravo, to ne treba vi da radite, nego nekom da delegirate. Neko drugi da to uradi umesto vas. Ili, samo da neko drugi uradi, ne moramo ni da kažemo da treba umesto vas – jer ste svakako sposobni za to, pokazali ste to bezbroj puta.

Sa tim se postavlja i logično pitanje, sa kojim kreću mnogi vlasnici biznisa – čekajte, ko će iz tima/firme neku od tih aktivnosti da uradi baš onako kako je vi radite, na taj način, na tom nivou, kvalitetno i brzo? Poznat odgovor bude često: „Lakše mi je da sam/sama uradim, nego da moram da idem za nekim, da ga učim, ispravljam greške po pet puta, nerviram se i gubim vreme“, ili, „Niko to ne zna i ne ume kao ja; ja sam to stalno radio i znam šta i kako treba. Završim i idem dalje.“

Lakše za sad i danas, ili bolje za sledećih godinu i pet… Pitanje je sad

Za danas jeste lakše tako. Završite posao i idete dalje. Biznis ne može da čeka, vi morate da rešavate poslove. Jurite poslove, nove klijente, stari klijenti su zahtevni i navikli da vas zovu.

Cenite da će početi da se gomila posao ili ćete propustiti neke klijente i prilike ako budete prebacivali neki deo posla na druge. Pri tome, opet često deluje kako se posao neće uraditi na vaš način, tako brzo i po vašim standardima… i onda je to opet prilika da uđete u istu petlju. Petlju koja vas drži okovanim, u okvirima biznisa i firme koju ste pokrenuli i stvorili, i na tom početnom nivou.

To je sve jedna strana. Druga strana toga jeste mnogo širi okvir firme, poslovanja, sistema koji može da se razvije, ukoliko se umesto bavljenja tim malim operativnim stvarima posvetite stvarnom razvoju.

Šta, zapravo, želite – da napravite nešto veliko ili da budete zauzeti?

Ako malo sagledate širu sliku, može se desiti da zaključite kako ćete, zapravo, baš vi najbolje razvijati biznis, širiti okvire i otvarati prostor da se ostvari vizija sa kojom ste krenuli ili koju imate. To bi značilo i da upravo vi treba da se bavite strategijom, razvojem poslovanja, privlačenjem novih i zadržavanjem postojećih klijenata, predstavljanjem kompanije i rešenja koja će zadovoljiti potrebe klijenata.

Za to su onda potrebne bar dve stvari: da osvestite da je neko od tih polja ono na kojem možete i treba da date najveći doprinos, i sa druge strane da razne druge manje ili veće operativne stvari treba da radi neko drugi. Treća koja se prirodno nadovezuje jeste da se ta promena neće desiti preko noći, ali da je tu samo pitanje želite li da razvijate poslovanje i napravite nešto veće i veliko, ili da budete stalno zauzeti nekim malim stvarima.

OK. Želim. Nije lako, ne znam baš kako. Odakle da počnem?

U ovoj fazi se preduzetnici, pokretači i vlasnici biznisa ponekad (ili često) osete nesigurnim. Da, i to je sasvim prirodno osećanje. Navikli ste i želite punu kontrolu, imali ste je najviše kada je sve u vašim rukama, i sada treba nešto da prepustite, prenesete. Nešto, bar malo.

Probajte, za početak, da zapišete sve aktivnosti koje imate… svakodnevne, sedmične, mesečne, neke koje se javljaju ponekad. U sledećem prolazu možete uz svaku dodati i koliko vam minuta traži po jednom slučaju. Iz toga možete lako zaključiti koliko vam vremena svaka odnosi, na primer, na mesečnom nivou. Vredi i to saznati, a možda možete i bez toga za neke zaključiti koliko vam troše i energije, ne samo vremena. To često budu i neke trivijalne aktivnosti, ali koje su vrlo učestale, koje se odvijaju praktično na dnevnom nivou. Ha, setite se, koliko ste puta možda rekli za neku od njih: „Eh, samo kad bi ovo neko drugi radio, da ne moram da se bavim ovim.“

OK, i koju izabrati za početak?

Vama je važno da se osećate sigurno. Kako vi, tako i vaši partneri, klijenti, saradnici. Pogledajte koja vam pravi (naj)manju nesigurnost, da nema neki veliki rizik, da se neće desiti ništa strašno ako ne bude odmah savršeno po vašim standardima. Odlično ako je to i nešto što vas rasterećuje, pa imate duplu dobit. Neka bude i neka koju ćete rado preneti na drugoga, rado posvetiti neko vreme u startu i povremeno kasnije da drugi preuzme, nauči, počne uz vas, polako se osamostaljuje uz vašu podršku.

Manje je više

Računajte da će biti potrebno vaše vreme, strpljenje, posvećenost…. i to da će benefiti biti mnogo veći. Da ćete biti zahvalni sebi na tom koraku, da će i vaši saradnici biti zadovoljniji, a neko i dodatno motivisan zbog dodatne prilike i poverenja.

Dopao Vam se tekst?
Podelite ga sa prijateljima!

Autor

Profesionalac sa 16 godina iskustva u poslovnoj agilnosti, operativnoj izvrsnosti i poboljšanju poslovnih performansi. Sa dokazanim iskustvom u uspostavljanju sistema i unapređenju poslovanja.

Više o Aleksandru