Arhiva

Startapuj: Korak 5: formiranje tima

BYwAzEMY

„Talenti dobijaju utakmice, ali timovi osvajaju prvenstva.“ Majkl Džordan

Formiranje tima je možda i najvažnija stvar u pokretanju novog biznisa. Nikakve ideje, vizije, ciljevi, strategije, planovi, proizvodi, kapital i mašine nam neće pomoći da ostvarimo uspeh ako nemamo dobar tim. Formiranje dobrog tima je alfa i omega poslovanja. Sami možemo nešto, ali sa timom možemo sve. Ne zaboravite: 

Bolje je imati funkcionalan tim sačinjen od prosečnih ljudi nego nefunkcionalan tim sačinjen od izvanrednih ljudi.

Vama je potreban tim, a ne grupa. Grupa je skup ljudi koji imaju međusobne interakcije i manje-više, to je to. Međutim, tim je nešto mnogo više. Tim je grupa koju čine ljudi sa komplementarnim znanjima i veštinama koji rade zajedno kako bi postigli određeni zajednički cilj. Da biste razvili uspešan tim, potrebno je da sledite nekoliko načela: 

  • Načelo raznovrsnosti – birajte ljude različitih osobina i specijalnosti;
  • Načelo komplementarnosti – birajte ljude koji dopunjavaju jedni druge;
  • Načelo posvećenosti – birajte ljude koji su posvećeni ostvarenju ciljeva;
  • Načelo bliskosti – birajte ljude koji se razumeju i mogu zajedno da rade;
  • Načelo razvoja – birajte ljude koji su otvoreni i koji žele da se razvijaju.

Imajte na umu da je potrebno vreme da se vaš tim uhoda. Nerealno je očekivati da će tim koji formirate danas početi da ostvaruje vrhunske performanse već za nekoliko dana. Timu je potrebno vreme. To je zato što svaki tim prolazi kroz određene faze razvoja, a to su faza formiranja (Forming), faza sukobljavanja (Storming), faza normiranja (Norming) i faza funkcionisanja (Performing).

https://nasamreza.rs/app/uploads/2020/11/zfOVzCWs.png

Pitanje od milion dolara glasi – kako da formiram dobar tim? 

Ovo deluje jednostavno, ali je zapravo kompleksno. Evo i zašto: 

  • Prvo, moramo odlučiti koliko nam ljudi treba;
  • Drugo, moramo odlučiti koje profesije nam trebaju; 
  • Treće, moramo odlučiti koji profili ljudi nam trebaju; 
  • Četvrto, moramo okupiti ljude koji sve to ispunjavaju; 
  • Peto, moramo te ljude motivisati da rade zajedno. 

Svaka ova tačka je poseban izazov, ali je posebno interesantno pitanje profila ljudi koji će činiti naš tim. Ovo pitanje se svodi na dilemu – kako privući ljude koji su dovoljno različiti da mogu međusobno da se dopunjuju i koji su dovoljno slični da mogu da rade zajedno? Tu imamo nekoliko modela koji nam pomažu da obezbedimo potrebnu zastupljenost svih važnih profila ličnosti. 

Pomenućemo ukratko najvažnije:

https://nasamreza.rs/app/uploads/2020/11/U8Qli2xb.png

Nemojte da vas ova tabela zbuni. Ona je tu samo da vam pojasni koji sve tipovi ličnosti se mogu kombinovati unutar jednog tima. Ono što je vama bitno prilikom formiranja tima je da imate u dovoljnoj meri zastupljene ljude sa određenim sposobnostima, navikama, energijama i okvirima razmišljanja. 

Zbog toga je važno da imate: 

  • One koji se bave konceptualnim radom – koji osmišljavaju i upravljaju
  • One koji se bave stvaralačkim radom – koji kreiraju, inoviraju i stvaraju; 
  • One koji se bave operativnim radom – koji obavljaju tehničke poslove; 
  • One koji se bave analitičkim radom – koji analiziraju i brinu o detaljima; 
  • One koji se bave međuljudskim radom – koji integrišu i motivišu ljude. 

Ili iz drugog ugla gledano: 

  • Da imate „divlje“ osobe – preduzetnike, lidere, pokretače, entuzijaste;
  • Da imate „pitome“ osobe – radnike, mislioce, integratore, pouzdane ljude. 

Konačno, važno je da u vašem timu uvek bude dovoljno: 

  • Menadžmenta – da biste ostvarivali ciljeve; 
  • Liderstva – da biste inspirisali i motivisali ljude; 
  • Preduzetništva – da biste otvarali nove mogućnosti. 

Kada formirate tim, važno je da pokrijete sve oblasti poslovanja. Naravno, nije nužno da se sve aktivnosti obavljaju unutar firme, već se neke mogu i izmestiti na spoljne saradnike i partnere (outsourcing). 

Svaki biznis je priča za sebe, ali u načelu su to sledeće oblasti: 

  • Upravljanje;
  • Marketing i prodaja; 
  • Nabavka i skladištenje; 
  • Proizvodnja i isporuka; 
  • Finansije i administracija; 
  • Upravljanje ljudskim resursima; 
  • Ostale oblasti (npr. kontrola kvaliteta). 

Pogledajmo jedan primer. U pitanju je startap koji razvija novi softver

Recimo da smo odlučili da zaposlimo 8 osoba, i to 1 osobu na poziciji direktora, 2 osobe na poziciji menadžera prodaje, 4 osobe na poziciji programera i 1 osobu na poziciji administrativnog saradnika. Poslove marketinga dodeljujemo eksternoj marketinškoj agenciji, kao i poslove računovodstva. Ljudskim resursima će se baviti direktor, uz pomoć ostalih zaposlenih, a nabavkom će se baviti administrativni saradnik. Za svaki od ovih poslova bismo napravili opis posla (Job Description), koji bi sadržao obaveze i zaduženja, kao i uslove koje kandidati moraju da ispunjavaju. Tim bismo formirali u prvom kvartalu 2021. godine. 

U sledećem tekstu: korak 6 – obezbeđenje finansija. 

 Autor teksta je Igor Lazarević, poslovni savetnik sa više od 20 godina iskustva u razvoju poslovanja  

Dopao Vam se tekst?
Podelite ga sa prijateljima!

Autor

Po obrazovanju magistar ekonomskih nauka sa dugogodišnjim iskustvom u poslovima menadžment konsaltinga. Iza sebe ima više od 15 godina iskustva i učešće u preko 100 projekata.

Više o Igoru