Turska jača tehnološki potencijal – šta možemo da naučimo?
Ovogodišnja zvezda onlajn maloprodaje rođena je u Istanbulu. Servis za dostavu namirnica, Getir, obećava da će vam naručene namirnice dostaviti u roku od 10 minuta. Vrednost kompanije je pre mesec dana iznosila preko 7.5 milijardi dolara.
Zanimljivo je da pre tri godine, kada je vlasnik Nazim Salur pokrenuo posao, niko nije ni hteo da primi poziv od malog turskog startapa, a kamoli da u njega investira.
Šta se promenilo u međuvremenu?
Salur je pre tri godine pokušao da svoju ideju lansira i u drugim zemljama, ali nije dobio potrebnu podršku. Turska tada nije izgledala kao zemlja sa mnogo startap potencijala. Međutim, situacija se vremenom promenila.
Do drastične promene je došlo prošlog leta kada je procenjeno da turske tehnološke kompanije, Trendyol i Hepsiburada, kao i još dve kompanije za razvoj video-igara, vrede preko milijardu dolara, što je pokrenulo lavinu ulaganja investitora u turske startape.
Hepsiburada, turski pandan Amazonu, procenjena je nedavno na 4.4 milijarde dolara, a treba imati u vidu da onlajn kupovina neprekidno raste, posebno od početka Kovid-19 pandemije. Nove investicije i uspeh turskih kompanija podstakli su mnoge koji imaju ideju i viziju da razmišljaju u smeru startapa i neguju potencijal da postanu globalno značajni igrači.
Kako su se razvili lokalni startapi?
Razvoj lokalnih startapa delom je bio moguć, jer strana rešenja nisu bila dostupna. Amazon i eBay su imali problema sa isporukama u ovoj zemlji, a PayPal je izgubio licencu u Turskoj još 2016, u trentku kada je predsednik Erdogan zabranjivao Facebook i Twitter.
Usled nedostatka drugih opcija, u Turskoj su se razvili tehnološki startapi kako bi odgovorili na lokalne potrebe. Vremenom su oni privukli pažnju investitora.
Mladi ljudi zainteresovani za tehnologiju, puni ideja i željni znanja, dolazili su i i dalje dolaze da rade u velike turske tehnološke kompanije kako bi tamo naučili tajne koje su im neophodne da pokrenu sopstvene startape.
Mnogi smaratraju da je startap za razvoj mobilnih video-igara, Peak Games, pomogao turskim startapima da se probiju na internacionalno tržište, jer su odjednom njihove igrice igrali milioni ljudi širom sveta, umesto da stiču popularnost i korisnike isključivo u svojoj zemlji.
Mogući izazovi u budućnosti
Iako mnogi sada vide Tursku kao zemlju s velikim tehnološkim potencijalom i dalje postoje brojni problemi s kojima se potencijalni osnivači startapa ili investitori mogu suočiti. Pre svega, kako je ova industrija tek na početku, vlada nestašica uzora koji mogu da motivišu i usmere ljude s idejama. Pored toga, nedostaje iskustva u procesu razvoja proizvoda koje se stiče samo vremenom.
Vlasnici kompanija se žale i na birokratiju: potrebno je do šest meseci da osnujete kompaniju, a tu je i kompleksni sistem oporezivanja za koji se lako može desiti da postane previše zahtevan za novonastalu kompaniju.
Šta možemo da naučimo?
Turski primer pokazuje da je najbolje prvo razmišljati o lokalnim potrebama, jer odgovaranje na njih lako može doneti brz uspeh. Primere uspešnih odgovora, ali i ono što njima nedostaje u usluzi možete pronaći u inostranim konkurentima. Nakon osvajanja lokalnog tržišta, moguće je širenje i razmišljanje o osvajanju inostranstva. Konačno, ključno je da uspešni pojedinci podele svoje priče i posluže kao edukatori za mlade ljude koji umeju i žele da misle u smeru tehnoloških inovacija.
Izvor: www.ft.com
Autor
Tekstovi nastali u periodu od 2019. do 2023. godine na prvoj verziji portala sačuvani su u okviru arhive.
Više o Arhivi