Digitalni trendovi i medijsko tržište Srbije i istočnog Balkana: Pregled korišćenja interneta i oglašavanja u 2024. godini
Internet i digitalne platforme već godinama igraju ključnu ulogu u našem svakodnevnom životu. Upravo zato ovi kanali komunikacije imaju veliku važnost za sva preduzeća, bez obzira na njihovu veličinu i vrstu poslovanja.
Kako bismo vam pružili dragocene uvide u navike i preferencije korisnika, kao i u potencijale za budući rast i razvoj vašeg poslovanja, donosimo vam analizu trenutnog stanja kada je u pitanju korišćenje interneta i online oglašavanja u Srbiji i zemljama istočnog Balkana. Ovaj tekst predstavlja pregled ključnih nalaza iz dva recentna izveštaja o istraživanju koje je sproveo Ipsos. Prvi ICT Tracker East Adria za april 2024. se fokusira se na korišćenje interneta u Srbiji, Severnoj Makedoniji, Crnoj Gori i Albaniji, dok AUM Monthly Report za mart 2024. godine detaljno analizira medijsko tržište i oglašavanje u Srbiji.
Kroz ove izveštaje saznajemo više o popularnosti različitih uređaja za pristup internetu, najkorišćenijim društvenim mrežama, navikama online kupovine, te medijskoj potrošnji i oglašavanju u Srbiji.
Kako se koristi Internet u zemljama istočnog Balkana?
Kada su u pitanju zemlje istočnog Balkana, kako istraživanje pokazuje, postoje velike sličnosti po pitanju načina i navika u korišćenju interneta.
- U Srbiji 85% stanovništva starijeg od 12 godina koristi internet;
- U Severnoj Makedoniji 85% populacije iznad 18 godina je „na mreži“;
- U Crnoj Gori online je čak 90% građana koji imaju preko 10 godina;
- U Albaniji 89% punoletnih odlazi na internet.
Zajedničko za sve države jeste da internetu primarno pristupaju putem mobilnih telefona – 97% ispitanika u Srbiji i Severnoj Makedoniji, 90% u Crnoj Gori i 89% u Albaniji.
Putem prenosnih računara internet mreži pristupa 46% ispitanika u Srbiji, 41% u Severnoj Makedoniji, 39% u Crnoj Gori i 32% u Albaniji, dok kućne računare u ovu svrhu koristi 21% ljudi u Srbiji, 18% u Severnoj Makedoniji, 26% u Crnoj Gori i 38% u Albaniji.
Zanimljivo je da, iako su mobilni telefoni najčešći način na koji se pristupa internetu, dominantno veliki broj ispitanika online odlazi iz udobnosti svog doma – 99% u Srbiji i Severnoj Makedoniji, 91% u Crnoj Gori i 97% u Albaniji.
Dok su na radnom mestu, oko polovina isitanika odlazi na internet – 55% u Srbiji, 44% u Severnoj Makedoniji, 52% u Crnoj Gori i 41% ljudi u Albaniji, a brojevi su gotovo istovetni i kada se radi o pristupanju internetu u pokretu.
Za šta se najčešće koristi internet na istočnom Balkanu?
Dve glavne online aktivnosti koje su posmatrane u ovom istraživanju jesu društvene mreže i online kupovina.
Društvene mreže
Društvene mreže su nezaobilazne kada je u pitanju korišćenje interneta. Među ispitanicima najpopularnije su YouTube, Instagram i Facebook i to u sledećem omeru:
Srbija: YouTube 64%, Instagram 56%, Facebook 53%.
Severna Makedonija: YouTube 48%, Instagram 42%, Facebook 78%.
Crna Gora: YouTube 58%, Instagram 53%, Facebook 63%.
Albanija: YouTube 54%, Instagram 55%, Facebook 68%.
Dakle, dok je u Srbiji najpopularniji YouTube, ispitanici iz ostalih zemalja istočnog Balkana u najvećoj meri koriste Facebook.
Online kupovina
Istraživanje pokazuje da je, u proseku, veliki broj ispitanika obavio barem jednu online kupovinu u poslednjih šest meseci – 59% u Srbiji, 51% u Severnoj Makedoniji, 33% u Crnoj Gori i 40% u Albaniji.
Ovaj podatak direktno ukazuje na rastući trend e-trgovine u regionu.
Na istočnom Balkanu online najčešće se kupuje garderoba – 75% Srbija i Severna Makedonija, 77% Crna Gora i 72% Albanija.
U većini zemalja na drugom mestu su nameštaj i potrepštine za kuću – Srbija 37%, Severna Makedonija 46% i Albanija 38%, dok je u Crnoj Gori na drugom mestu sportska oprema sa 28%.
Na trećem mestu je šminka – Srbija 36%, Severna Makedonija 41%, Crna Gora 21%, dok se u Albaniji na ovom mestu sa 33% nalaze putni aranžmani.
Oglašavanje i medijska potrošnja u Srbiji
Kada je u pitanju medijsko tržište i oglašavanje u Srbiji, u istraživanju je poseban naglasak stavljen na različite medijske platforme i njihovu popularnost među korisnicima.
Medijska konzumacija
Istraživanje pokazuje da u Srbiji na nedeljnom nivou:
- 85% populacije starije od 4 godine gleda televiziju;
- 85% populacije starije od 12 godina koristi internet;
- 59% populacije starije od 12 godina starosti sluša radio;
- 28% populacije starije od 12 godina čita dnevnu štampu.
Na dnevnom nivou:
- Uz TV ekrane ispitanici prosečno provode 8 sati i 7 minuta;
- Računar koriste 3 sata i 48 minuta;
- Muziku i radio slušaju 3 sata i 55 minuta.
Aplikacije za brzo slanje poruka
Značajno je napomenuti da je istraživanje pokazalo da čak 93% internet korisnika u Srbiji koristi neku od aplikacija za slanje i primanje poruka:
- Viber koristi 76% ispitanika (49% najčešće);
- WhatsApp koristi 45% ispitanika (22% najčešće);
- Messenger koristi 36% ispitanika (13% najčešće);
- Mail koristi 28% ispitanika (12% najčešće).
Oglašavanje u medijima
Ukupna količina novca koja je u Srbiji utrošenja na oglašavanje tokom 2023. godine dostigla je 259 miliona evra. Ova sredstva raspoređena su na sledeći način:
- TV: 126.2 miliona evra;
- Digital: 70 miliona evra;
- Print: 15 miliona evra;
- OOH (Out-of-home): 33 miliona evra;
- Radio: 14 miliona evra;
- Ostalo: 0.8 miliona evra.
S druge strane, skoro dve trećine internet korisnika u Srbiji (59%), tokom 2023. godine, obavilo je neku online kupovinu, gde je ukupna vrednost prometa iznosila 1.7 milijardi evra.
Svi navedeni podaci naglašavaju značaj interneta i digitalnih platformi u svakodnevnom životu građana Srbije i zemalja istočnog Balkana. Sa sve većim brojem korisnika Interneta i društvenih mreža, kao i rastućim trendom online kupovine, jasno je da postoji veliki potencijal za dalji razvoj e-trgovine i digitalnog oglašavanja u regionu zbog čega je neophodno da kompanije i firme svih veličina, i delatnosti optimizuju svoje strategije, i bolje razumeju potrebe i ponašanje korisnika na ovom tržištu.
Autor
Urednički tim Naše mreže je dinamična i iskusna grupa autora koji su posvećeni pružanju pronicljivih analiza, vesti iz industrije i detaljnih profila uspešnih preduzetnika.
Više o redakciji