eCommerce

Da li držite online outlet ili prodavnicu?

2magacin2

Jednom prilikom, pre više od 15 godina, osoba iz borda direktora fonda, koji je bio vlasnik firme u kojoj sam radio, postavila je svima jedno jednostavno pitanje: „Da li držite online outlet ili prodavnicu?“ Ovo pitanje promenilo je način mog razmišljanja i otkrilo ključnu dilemu koja može značajno uticati na strategiju i uspeh online poslovanja.

Dugo sam razmišljao o tome zašto je postavio to pitanje baš tada, pred svima, iako je očigledno znao odgovor. Razmišljao sam o tome zašto je smatrao da je važno da svi čuju pitanje i razmisle o njemu. Ono što sam zaključio jeste da je to bio pokušaj da svi sagledamo veliku sliku i usmerimo se ka dugoročnoj strategiji, pre nego što nastavimo sa malim koracima u neželjenom smeru.

Razumevanje razlike između online outleta i prodavnice

Kada razmatramo razliku između online outleta i online prodavnice, ključno je razumeti ciljnu grupu i način na koji upravljamo cenama. Online outlet uglavnom privlači kupce koji su u potrazi za popustima i povoljnim ponudama, dok online prodavnica cilja na kupce koji su spremni da plate punu cenu za proizvode.

Jedan od ključnih indikatora, koji nam može pomoći da odgovorimo na pitanje iz naslova, jeste procenat robe koja se prodaje na popustu u poređenju sa robom koja se prodaje po punoj ceni. Ako se većina vaše robe prodaje po sniženim cenama, verovatno poslujete kao outlet. Nasuprot tome, ako većina robe odlazi po punoj ceni, onda se više možete smatrati prodavnicom.

Prema istraživanjima, prosečan online outlet proda više od 70% svojih proizvoda na popustu, dok prosečna online prodavnica proda oko 30% svojih proizvoda na popustu. Ovi podaci mogu značajno varirati u zavisnosti od industrije i specifičnih poslovnih modela, ali generalno mogu poslužiti kao dobra polazna tačka za analizu. Ove informacije su preuzete iz analiza sprovedenih od strane Ecommerce Tips i Statista.com

Ko su vaši kupci?

Jedan od ključnih aspekata upravljanja online trgovinom je razumevanje ko su vaši kupci i kako ih ciljate. Kupci koji redovno traže popuste i povoljne ponude imaju drugačije preferencije i očekivanja u poređenju sa kupcima koji su spremni da plate punu cenu za proizvode.

Kupci online outleta su uglavnom osetljivi na cenu. Oni aktivno traže popuste, promotivne ponude i povoljne akcije. Ova ciljna grupa često prati sezonska sniženja, rasprodaje zaliha i flash sale događaje. Njihova lojalnost brendu može biti niža, jer su primarno vođeni cenom, a ne nužno kvalitetom ili brendom.

Kupci online prodavnica su često fokusirani na kvalitet, brend i specifične karakteristike proizvoda. Oni su spremni da plate više za proizvode koji zadovoljavaju njihove potrebe i očekivanja. Ova ciljna grupa može biti lojalnija brendu i često traži dodatne vrednosti, kao što su ekskluzivni proizvodi, bolja korisnička podrška i personalizovana iskustva.

Konstantni popusti ili stabilne cene?

Vaša cenovna politika direktno utiče na percepciju vašeg brenda i tip kupaca koje privlačite.

Online outleti obično imaju strategiju konstantnih popusta. Njihova ponuda se često ažurira sa novim promotivnim akcijama, sezonskim sniženjima i specijalnim ponudama. Ovakva strategija može privući kupce koji su uvek u potrazi za povoljnim ponudama, ali može i smanjiti percepciju vrednosti brenda.

Online prodavnice uglavnom održavaju stabilnije cene sa povremenim, strateškim popustima. Oni se fokusiraju na pružanje dodatne vrednosti kroz kvalitet proizvoda, korisničku podršku i jedinstvena iskustva. Ovakva strategija može pomoći u izgradnji lojalnosti kupaca i dugoročnom uspehu brenda.

Zaključak

Pitanje „Da li držite online outlet ili prodavnicu?“ je ključno za razumevanje vašeg poslovnog modela i strategije. Razmatranje procenata robe prodate na popustu u poređenju sa punom cenom, ciljanje odgovarajuće ciljne grupe i implementacija odgovarajuće cenovne politike može značajno uticati na uspeh vašeg online poslovanja.

Sagledavanje velike slike i donošenje strateških odluka na osnovu ove analize može vam pomoći da izbegnete neželjene pravce i usmerite svoje poslovanje ka dugoročnom rastu i stabilnosti.

Dopao Vam se tekst?
Podelite ga sa prijateljima!

Autor

Više od 10 godina iskustva u internet prodaji na domaćem i inostranom tržištu. Dosadašnju karijeru je gradio kroz e-commerce startap kompanije, telekomunikacije, retail i betting kompanije, uvek radeći u sektoru za internet prodaju.

Više o Ivanu