Komentari

Pitali smo naše preduzetnike šta su u poslu naučili od žena

preduzetnici zene

Život nastaje spajanjem suprotnosti. Ako umemo da spojimo udah i izdah u disanje, onda umemo da spojimo i bilo koji drugi polaritet, ali nam je nekad potrebna mala pomoć na tom putu,

reče mi umirujućim tonom jedna dugogodišnja preduzetnica kada sam je pitala idu li ruku pod ruku osećaj svrhe i orijentacija na rezultat, empatija i direktnost, emocije i proaktivnost.

Neretko ćete u pričama o uspešnim preduzetnicama (ili generalno poslovnim ženama) čuti ili makar osetiti kako je da bi igrala na veliko „prigrlila“ pojedine muške principe. Prema podacima Agencije za privredni razvoj iz marta ove godine, svaka treća preduzetnička radnja ili agencija je u vlasništvu žena, dok među vlasnicima firmi žena ima tek 28%. Međutim, koliko puta ste čuli da preduzetnici javno govore šta su naučili od žena?

Danas je Međunarodni dan preduzetnica i red je da to promenimo. Pitala sam muškarce šta su o poslu naučili od žena.

Prvi mentor u karijeri Gorana Jankuloskog bila je – žena, što nije neobično imajući u vidu industriju iz koje dolazi, a potom mu je još jedna žena bila inspiracija da zajedno sa Milošem Skokićem osnuje agenciju Žiška, koja je iz digitalne prerasla u kreativnu.

“Moglo bi se reći da me je jedna žena pokrenula da uopšte razmišljam o preduzetništvu. Naime, posle prethodnog posla ja nisam imao plan. Niko u mojoj porodici nije bio preduzetnik, pa mi to nije bilo ni na kraj pameti. Sa druge strane, Miloševa majka, Biljana, ima svoj kafić u Užicu. Možda to nije biznis o kome će pisati Naša mreža, ali siguran sam da je trebalo mnogo više hrabrosti otvoriti devedesetih kafić u malom gradu nego digitalnu agenciju 2016. godine. Da nije bilo Biljane i „Royala“, Milošu verovatno ne bi palo na pamet da bi mogao da otvori agenciju, a ni meni da to prihvatim”, kaže Goran.

Nenametljiva i nerazmetljiva čvrstina

Dizajner-preduzetnik Miodrag Ristić, koji je marta 1992. u Pančevu osnovao štamparije Deto, priznaje da je njegov odnos prema ženskom preduzetništvu prilično evoulirao tokom godina.

“U početku mi je taj termin izazivao nelagodnost, jer su mi uvek prva asocijacija bili oni mikrokrediti kojima su u Indiji pokušavali da „podignu iz bede“ samohrane majke. Slika očajnih udovica, koje kroz neku vrstu dobrovoljnog polu-ropstva pokušavaju da prehrane brojnu decu, jako se razlikovala od moje vizije preduzetništva… Ipak, negde uz put sam shvatio da je čak i taj osećaj odgovornosti nešto puno sadržajnije i više od pukog očaja, kao i da, zapravo, funkcioniše na svim nivoima i u svim kulturama. Ako bih morao da izdvojim samo jednu osobinu koja se nekako uvek podrazumeva kad se radi o ženama u biznisu, to bi bila ta”, kaže najpopularniji štampar na internetu i dodaje da je u poslednjih 30 godina sarađivao sa mnogo uspešnih žena, od top menadžerki u velikim domaćim i stranim kompanijama, do samozaposlenih vlasnica malih privatnih radnji ili agencija, i izdvojio je nešto što im je zajedničko:

“To je nenametljiva i nerazmetljiva  čvrstina, upornost, razum, često potpuno operisane od sujete. Ima naravno i izuzetaka, ali mislim da je upravo ta „tiša sujeta“ drugi važan kvalitet koji povezuje većinu uspešnih žene u poslu. A da li sam to od njih naučio? Ne znam, nisam siguran, ali trudim se… “

Osnivač i direktor knjigovodstvene agencije Knjiški moljac, Milan Trbojević, pre pokretanja svog biznisa radio je sa ocem u ugostiteljstvu, ali međutim kada je počeo da razvija sopstvenu firmu, shvatio je da treba da unapredi i neke druge veštine, u čemu su mu pomogle žene.

“Od preduzetnica sam naučio meke veštine, kao i emocionalnu inteligenciju i asertivnu komunikaciju, koja je jača prirodno strana žena u odnosu na muškarce. Ono što je, takođe, jača strana preduzetnica je sistematičnost, koja u poslu knjigovodstva mnogo znači”, dodaje sajber knjigovođa.

Manje takmičenja, više podrške

Poslovni konsultant, Marko Moračić, često radi sa socijalnim preduzećima, a za tu oblast zainteresovanije su žene, što možete da primetite čak i na Svetskom ekonomskom forumu u Davosu. Iako ćete uglavnom čuti savet “što pre nauči da delegiraš”, Marko nam u ovom slučaju navodi kontralekcije:

“Od žena preduzetnica u mom životu sam naučio da neke stvari moraš da radiš sam. Mi muškarci imamo tendenciju da delegiramo i da autsoursujemo. Neke stvari kao što je tvoje prisustvo na društvenim mrežama, možeš kako treba da uradiš jedino ti za svoj biznis. Kroz primer koleginice Milice Ličine shvatio sam da niko bolje od nje ne može da prenese poruku Anđela ili da sredi njenu prodavnicu poslastica bez šećera”, kaže Moračić i dodaje:

“Od žena sam, takođe, naučio da biznis nije sprint trka. Više posao treba posmatrati kao maraton ili životnu trku. Ako kreneš da juriš kao blesav da u trci da pobediš brzo, najčešće se polomiš na nešto što nisi video. Ako to nije one-time deal u kome ja treba brzo da pobedim sve ostale, nego trčim svoju trku, onda mogu da trčim polako, nađem svoj tempo, ne poredim se sa drugima, nego sa sobom od juče. Treće: Danas ima dosta grupa u kojima se žene preduzetnici podržavaju međusobno. Muškarci se mnogo češće takmiče ko ima veću firmu, prihod, ko je brži… Kod žena je nekako manje takmičenja, više podrške.”

Živojin Petrović je preduzetnik od osnovne škole, a već sa 18 godina je registrovao servis za popravku TV, audio i video-tehnike. Imao je školu računara i školu stranih jezika. Osnovao je i prvi srpski časopis namenjen telekomunikacijama, „Mobilni magazin“, a zatim i „e-magazin“, usmeren ka polju savremenih komunikacija, digitalne ekonomije i finansija i to u vreme kada je malo ko u Srbiji imao internet. Pokrenuo je i Srpsku naučnu televiziju (sada Brainz TV), čiji je direktor i glavni i odgovorni urednik.

“Tačno pre 20 godina, domaći časopis o ekonomiji, objavio je intervju sa mnom, a za naslov su uzeli jednu moju izjavu iz tog razgovora: “Budućnost pripada ženama.” To je samo jedan od dokaza da sam i tada bio siguran da će žene preuzeti biznis palicu. Zbog tog ličnog ubeđenja sam skoro uvek na rukovodećim pozicijama u mojim firmama imenovao dame i od njih dosta toga naučio. Kao prvo, primetio sam da su u biznisu smirenije i staloženije od muškaraca, sa lakoćom mogu da rade dve različite stvari u isto vreme, često imaju lepši rukopis, a posebno sam zapazio njihovu moć da lateralno razmišljaju te na taj način dođu do rešenja, nekako bočno, što bi se reklo. Takođe, posebno sam zapazio njihov majčinski osećaj u poslu, koji je izuzetno važan, naročito u radu sa ljudima”, objasnio je Žika Petrović.

Spisak je poduži, dalo bi se zaključiti iz prethodnih redova. Ako u svom okruženju nemate nekoga ko će vas na ovo podsetiti, onda neka to bude ovaj tekst. Setite ga se kada upadnete u fazu preispitivanja (što je više puta dnevno) i prigrlite svoju snažno nežnu i nežno snažnu stranu. I ne zaboravite: udah, izdah, udah, izdah…

Dopao Vam se tekst?
Podelite ga sa prijateljima!

Autor

Brend pripovedač, edukatorka i konsultantkinja. Novinarka. Dve decenije po profesiji, a sada po životnom opredeljenju – osoba koja traga za odgovorima, uobličava pitanja, ume da sluša i čuje, osoba koja pre drugih pokušava da spozna sledeću veliku ideju dok je još u povoju i one za koje misli da vrede osvetljava drugima, pomaže različitim svetovima da se razumeju, “rasklapa” kompleksne pojave i daje smisao onim naizgled malim.

Više o Aleksandri