Kolumne Ivan Minić

Kurs koji rešava sve životne probleme

Već desetak godina ljudi najrazličitijih profila me često pitaju za savete i smernice koje kurseve i edukacije da upišu. Nekada je tih kurseva bilo svega nekoliko, a sada ih ima zaista mnogo, ali pravila kojima se vodim su u principu ista i savete koje ljudima dajem se nisu značajno promenili.

Papir trpi sve, a internet… Na internetu je postalo čak i poželjno da izmišljamo i lažemo – pardon „ulepšavamo“ jer to daje bolje prodajne rezultate. Da se razumemo, ja to ne radim, ali i ja ni ne prodajem ništa.

Pre nekoliko godina na jednom predavanju, jedan vrlo cenjeni kolega savetovao mlade ljude kako da naprave svoj prvi elektronski proizvod, konkretno elektronsku knjigu koju će prodavati. I onda mi je rekao da je potpuno okej da, ako prave knjigu koja je, recimo, rešavanje nekog zdravstvenog problema, da se potpišu kao lekari, iako to nisu jer to je internet i to niko ne može da proveri.

Meni je to bilo užasno. I tada sam to rekao, ali mnogi su izgleda to shvatili kao poziv i kao priliku.

Oni koji prodaju treba da donesu jednu važnu odluku, a to je da li će varati svoje kupce sa ciljem da prodaju što više, ili će se truditi da budu realni i objektivni, pa možda će prodati manje, ali će procenat zadovoljnih kupaca biti mnogo veći.

To je jako važno pitanje. Pitanje na koje je teško dati ispravan odgovor jer taj odgovor obično znači da će te zaraditi manje novca. Sa druge strane, ako date ispravan odgovor, izvesno da ćete mirno spavati. Sada, na vama je da ocenite šta vam je važnije i da li ste spremni da razmišljate dugoročno ili ne.

Mogu da razumem, iako ne opravdavam, ljude koji su na početku i koji su željni svega, koji su ipak spremni da naprave truli kompromis, nadajući se da kada zarade novac, mogu da isprave učinjeno. I mogu. Ali, to je uvek teže jer to onda podrazumeva da treba poprave loš prvi utisak koji su ostavili na mnogo ljudi.

No, hajde da se vratimo na kurseve i edukacije.

Šta je problem sa velikim izborom kurseva koji je pred nama?

Problem je što je jako teško na osnovu dostupnih informacija proceniti šta je adekvatno za vas. Zašto to mislim? Pa, svaki kurs koji pogledate, opisan je kao najbolji, jedinstven i originalan, kao nešto što će vam promeniti život. A verujte, jako je malo stvari koje vam mogu promeniti život za nekoliko desetina ili nekoliko stotina uloženih eura.

Sa druge strane, ako zakopate malo po biografijama ljudi koji su autori i koji te edukacije drže, vrlo često ćete shvatiti da ne možete da nađete gotovo ništa što bi opravdalo to veliko, bogato, raznovrsno iskustvo koje iza kursa, navodno, stoji. Nema klijenata koji to mogu da potvrde, nema referenci koje su zaista relevantne.

Kod marketara je to posebno problematično jer neko ko je radio u tri ili četiri agencije može da kaže da je radio sa 30 top klijenata, a da mi suštinski ne znamo šta je on uopšte radio na tim projektima i sa tim klijentima. Takođe, postoji gomila referenci koje su jednostavno neproverljive. Nemate način da nekoga pitate i utvrdite koja je, zapravo, uloga bila osoba koja to navodi kao referencu.

A možda to i nije nesto što bi neko ko gleda da kupi kurs trebao da radi. Možda ne biste trebalo da budete privatni detektiv da biste mogli da procenite da li za nešto treba da date nekoliko desetina ili nekoliko stotina eura.

Ja, eto, samo mislim da ne treba da padate na očigledne i glupe fore, i pravite banalne greške. Ako je neko mag manipulacije, onda je potpuno u redu da i vi budete izmanipulisani.

Postoji ipak jedno drugo pitanje koje treba sebi da postavite, a to je – šta ja, zapravo, očekujem od ovoga?

Jer čemu služi kurs? Ne da vi nešto naučite do kraja i da u tome postanete ekspert, nego da vam skrati put učenja od nule do toga da poznajete osnove ili možda malo više od toga. Služi da ne gubite previše vremena na te početne gluposti, da ne lutate previše, nego da relativno brzo i po utabanoj stazi krenete pravim putem.

Ali, sve ono dalje, to je do vas. Morate da uložite vreme i trud, da ono što ste naučili probati u praksi, kao i da nastavite da učite, čitate i usavršavate se. Da nastavite da probate jer samo tako možete da razvijete nešto svoje, zaista jedinstveno, što će vam omogućiti da se prodate kao neko bolje i drugačiji u odnosu na prosek.

I kada vam neko kaže da će na kursu edukaciji ili u elektronskoj knjizi koju je kupilo nekoliko hiljada polaznika da vas nauči kako da budete jedinstveni i da vam da deset saveta o tome, zapamtite da je vas nekoliko hiljada dobilo istih deset saveta i da ćete biti „jedinstveni“ najverovatnije na potpuno isti način.

Neko ko je dugo u poslu, a i dalje se usavršava i prati, veoma lako može da prepozna te šablone koje naučite i tačno zna odakle ste došli, šta ste učili i šta možete. A kada ste šablonski saradnik, onda će vas izvesno ChatGPT brzo zameniti.

Postoji jedna grupa ljudi, a ispostavlja se da je to prilično velika publika za one pristupačnije edukacije, koja to kupi samo da bi mogla da kaže da nešto radi sa svojim životom. Bez ikakve namere da, zapravo, sprovede ceo proces od početka do kraja.

Ti ljudi najčešće ni kurs ne pogledaju ceo, ali mogu da kažu da su pokušali i da imaju izgovor za narednih nekoliko meseci. Za njih to nije veliki trošak, ali za onog koji prodaje kurs, pošto je takvih ljudi mnogo, to je veliki i značajan prihod.

Savet za kraj – praksa je najbolji kurs

Za kraj, ako želite da nešto novo naučite, moja preporuka vam je uvek da krenete samostalno. Tako ćete videti da li vam je dovoljno stalo i da li ste ovoj temi posvećeni. Ukoliko jeste, onda posle nekoliko meseci istražite koji je najbolji kurs, koji može da vam pomogne da ubrzate taj sam početak.

Prođite kurs i shvatite da je to onda tek početak pravog učenja kroz praksu. Nastavite da istražujete, učite, čitajte, ali pre svega – radite jer samo ono što uđe u glavu i u prste može zaista da postane veština kojom vladate.

Dopao Vam se tekst?
Podelite ga sa prijateljima!

Autor

Već dvadeset godina se klackam između tehnologije, marketinga i preduzetništva. Savetovao sam najveće globalne brendove kada je digitalni nastup na lokalnom tržištu u pitanju. Danas i dalje savetujem neke globalne, ali i mnoge lokalne kompanije – kako male, tako i velike.

Više o Ivanu