Reklama na TV-u ili na net-u – šta je bolje za mali biznis?
Pod terminom „mali biznis” možemo podvesti različite tipove firmi, međutim opšta je ocena da svi oni imaju mesečni obrt kapitala od par hiljada eura.
Imajuću u vidu da od te svote moraju dobar deo da izdvoje za oporezivanje, plaćanje dohotka, penzijskog i socijalnog osiguranja zaposlenima (ukoliko ih imaju), kao i za druge tekuće troškove, izdvajanje sredstava za budžet za reklamiranje putem štampe i TV-a predstavlja ogroman trošak i istovremeno neefikasan način promocije.
U nastavku ćemo vam izneti nekoliko razloga zbog kojih reklamiranje putem TV-a smatramo neefikasnim za male biznise, dok ćemo u zaključku objasniti razloge zbog kojih je digitalno oglašavanje mnogo bolja solucija.
„Zamka velikih”
Na kanalima sa nacionalnom frekvencijom emitovanje reklama velikih trgovinskih lanaca ili svetskih mega kompanija, vrlo je učestalo. Međutim, treba imati na umu da budžeti ovih kompanija izgledaju kao „kasa bez dna” u odnosu na male i srednje privrednike. Radi čiste računice, uzećemo za primer da 1 sekund reklamiranja na nacionalnom javnom servisu (RTS) iznosi između 1.200 i 11.500 RSD zavisno da li se reklamiranje vrši u jutarnjem terminu, dok većina radnog sveta još uvek spava, ili u „prime” terminu, kada su ukućani uz TV i očekuju novu epizodu „Srećnih ljudi”. Pomnožite to sa brojem sekundi koliko bi trajala vaša reklama i dobićete sumu potrebnu za jedno emitovanje koje neće imati gotovo nikakav efekat i zapitajte se da li vam se uopšte isplati da se reklamirate na na ovaj način?
Bez ulaženja u dublje analize i kvanititativna istraživanja, možemo sa sigurnošću reći da mladi nisu grupa koja gleda TV, s obzirom na zastupljenost ove grupacije na društvenim mrežama i vremena koje provode na istim. Grupa koju ovde možemo kategorizovati jeste starija populacija (65+), ali i određen procenat srednje generacije (40-50), tako da bi TV reklame tek za ovu grupu imale smisla. Međutim, čak i ova grupa dobar deo radnog vremena provodi za laptopom ili telefonom u pauzi između dve kafe.
Zašto je oglašavanje na internetu bolja solucija?
Internet marketing je u današnjem periodu neophodan za uspešan biznis. Na njega se oslanjaju kako mali preduzetnici, tako i svetski brendovi, zato što predstavlja „komfornu zonu” oglašavanja, dok tradicionalni oblici reklamiranja poput TV-a, predstavljaju prepreke za mala i srednja preduzeća. TV reklame su „spore”, jer ne mogu često da dele informacije, kao što je to slučaj na Internetu, putem Google i Facebook alata. Pri tom, TV sadržaj se ne moze ažurirati i prilagođavati novonastalim okolnostima. Jednom kada se pusti u etar, gotovo je. Osim ako se učestalo ne ponavlja, ljudima poruka neće „ući u glavu”.
Velika konkurencija
Takođe morate računati na mnogobrojnu konkurenciju, te da svaki konkurent ima svoju specifičnu nišu iz koje se obraća svom „idealnom kupcu”, a obraćanjem putem TV reklama pogađate jako širok i hetergoen auditorijum, ali i rasipate finansijske resurse. Ukoliko se pak oglašavate na nekom posećenom web sajtu ili novinskom portalu, vaš oglas može da dođe do brojne publike u odnosu na štampane medije i to u roku od 24 časa. Pri tom, putem društvenih mreža i specijalizovanih sajtova možete lakše targetirati svoju ciljnu grupu i prodati joj svoju uslugu/proizvod. Takođe, analiza podataka koju možete da vršite putem TV nije potpuna, jer nećete dobiti podatke o tome koja starosna grupa, profil ličnosti, pol… gleda vašu reklamu, dok putem Google analitike I Facebook Insighta možete dobiti znatno korisnije podatke.
Važna je priprema
Umesto konvencionalnog i zastarelog načina oglašavanja, oslonite se na dobre dizajnere, copywritere i koordinatore za društvene mreže da podignu nivo svesnosti (awareness) o vašoj ponudi, tj. da potencijalni kupci uopšte razmišljaju o odluci da li će da pazare od vas. Nakon toga, odabir specifične ciljne grupe predstavlja mnogo lakši posao.
Autor
Tekstovi nastali u periodu od 2019. do 2023. godine na prvoj verziji portala sačuvani su u okviru arhive.
Više o Arhivi