Kad mafijaš uvede red: Kako je Al Kapone promenio industriju mleka

Šta je zajedničko za Čikago, reketiranje, ubistva, svet podzemlja i mleko? Neverovali ili da, tek odgovor je Al Kapone, ime koje je uterivalo strah u kosti tridesetih godina prošlog veka. Jasno, teško je i zamisliti da baš ovaj čovek ima ikakve veze s pakovanjem mleka koje danas pijemo, a kamoli još i sa datumom roka trajanja koji na tom pakovanju piše.
Ipak, iza svega stoji legenda o tome kako je, navodno, Scarface zauvek promenio prodaju mleka. Storija, koja ima dve verzije, dovoljno je intrigantna da se već decenijama prepričava iako njena istinitost nikada nije u potpunosti potvrđena.
Verzija 1: Kad ti se najrođeniji razboli
Treba imati u vidu da je distribucija mleka tridesetih godina prošlog veka bila daleko od današnjih standarda. Pasterizacija nije bila univerzalna, a sistemi hlađenja nisu bili toliko rasprostranjeni i efikasni. Mleko se lako kvarilo, posebno tokom transporta i skladištenja u prodavnicama, a potrošači često nisu imali načina da znaju koliko je mleko zaista sveže. Sve to stvaralo je rizika da se neko razboli jer je popio pokvareno mleko.
I, opet navodno, upravo je takva sudbina zadesila, prema jednoj verziji, omiljenu malu rođaku Al Kaponea, a prema drugoj nekoliko članova Scarface porodice. Besan zbog ovog događaja, mafijaški bos odlučuje da svoju moć i uticaj iskoristi kako bi naterao mlečnu industriju i gradske vlasti da uvedu stavljanje roka trajanja na flaše mleka.
Inače, Kapone je, pored ilegalnih aktivnosti, bio poznat i po svom društveno korisnom angažmanu (možda zvuči neobično, ali tadašnja mafija je u velikoj meri pomagala svoje komšije). Upravo zato, moguće je da su motivi zbog kojih je zagovarao uvođenje roka trajanja na mleko uključivali i pokušaj da zaštiti svoje komšije.
Kako bilo, istorijski je potvrđeno da je Kapone snažno lobirao kod Gradskog veća Čikaga da usvoji uredbu koja bi zahtevala stavljanje datuma na mlečne proizvode. Njegovi pritisci urodili su plodom tako da je Čikago bio jedan od prvih gradova koji je uveo neku vrstu obaveznog datiranja mleka.
Verzija 2: Od šverca alkohola do mleka u bocama
Kapone je u zenitu svoje moći tokom 1920-ih i početkom 1930-ih kontrolisao ogroman deo ilegalne trgovine alkoholom. Prohibicija je bila zlatna žila za organizovani kriminal, ali nakon što je postalo jasno da joj se bliži kraj, Kapone je počeo da traži legalnije, ali i dalje unosne, izvore prihoda.
I tako je došao do mleka.
Naime, njegov brat Ralf Kapone – poznat po nadimku „Bottles“ (Flajko) koji je zaradio kao glavni nadzornik operacija flaširanja alkohola tokom prohibicije – navodno je došao na ideju da, ogromnu logistiku flaširanja, porodica Kapone preusmeri sa alkohola na mlečni biznis.
U svojoj knjizi „Uncle Al Capone: The Untold Story from Inside His Family“ Deirdre Marija Kapone, njegova nećaka prenela je reči mafijaškog bosa:
Moraš da imaš proizvod koji je svima potreban svakog dana. To nemamo s alkoholom. Osim pijanaca, većina ljudi kupi par flaša džina ili viskija samo kad prave žurku. Radnik popije šest piva u subotu uveče i to mu je dovoljno za celu nedelju. Ali, mleko! Svaka porodica, svakog dana, hoće ga na stolu… Znate li vi da je veća zarada na svežem mleku negoli na alkoholu? Boga mi, sve vreme smo bili u pogrešnom poslu.
Porodica Kapone tada kupuje firmu „Meadowmoor Dairies“ u Čikagu i počinje da distribuira mleko. Na bocama je, naravno, od samog starta uredno stajao datum roka trajanja, a razlog za to nije bio (ili makar ne samo) humane, već poslovne prirode.
Naime, „Meadowmoor Dairies“, bila je među prvim mlekarama koja je mogla da ispuni zahtev za stavljanje roka trajanja. Lobiranjem da se ova praksa uvede kao obaveza, Al Kaponeu je dobio ogromnu prednost u odnosu na manje i lošije organizovane konkurente. Posledično, zbog ovog marketinškog trika (stavljanje roka trajanja je, u to vreme, bio zaista revolucionaran potez) ljudi su radije kupovali njegovo mleko i punili mu džepove dok su ostali takmaci u trci ostajali bez posla.
I, eto, kada sledeći put u prodavnici budete pogledali datum na mleku, možda će vam kroz glavu proći misao: „Da li je zaista Al Kapone zaslužan za to?“
Autor

Niz godina se bavi svim oblastima internet marketinga sa naglaskom na kopirajting, SEO i društvene mreže. Svoje iskustvo prenosi kroz predavanja vezana za različite oblasti internet marketinga fokusirajući se na praktičnu stranu koja je osnova uspešnog poslovanja.
Više o Ivanu