Digitalizacija

Potpisivanje ugovora u elektronskoj formi

b8r0jUPB

Iako mnogo vlasnika malih i srednjih biznisa duži niz godina koristi onlajn formate poslovanja, protekle dve godine pokazale su da većina poslova može da se obavlja na daljinu i dodatno stavila u fokus elektronsko potpisivanje dokumenata. Zakon o elektronskom dokumentu, elektronskoj identifikaciji i uslugama od poverenja u elektronskom poslovanju (dalje: Zakon o elektronskom dokumentu) u primeni je od kraja 2017. godine i nesumnjivo je da elektronsko potpisivanje dokumenata polako, ali sigurno, zauzima svoje mesto u svakodnevici brojnih poslodavaca i zaposlenih u Srbiji.

Zakonom o elektronskom dokumentu predviđeno je da se elektronski dokument izrađuje primenom jedne od dostupnih i upotrebljivih informaciono-komunikacionih tehnologija, kao i da mu se ne može osporiti punovažnost, dokazna snaga, kao ni pisana forma samo zato što je u elektronskom obliku. Na taj način, Zakon po pitanju punovažnosti, dokazne snage i pisane forme izjednačava elektronski dokument sa dokumentom koji je potpisan svojeručno.

Ovo se odnosi isključivo na elektronski dokument koji je potpisan kvalifikovanim elektronskim potpisom, koji se registruje u APR-u, a ne bilo kojim elektronskim potpisom. Jedan od poslova koji se vrši isključivo elektronskim putem je podnošenje redovnih finansijskih izveštaja pred APR-om.

U praksi, postoje tri grupe poslova, kada pričamo o upotrebi elektronskog potpisa:

  • poslovi za koje ne možete upotrebljavati elektronski potpis;
  • poslovi u kojima je to mogućnost, odnosno pogodnost, ali ne i neophodnost;
  • poslovi kod kojih jeste neophodnost.

Naravno, postoje poslovi za koje Obligacioni zakon predviđa posebnu  formu, pa za njihovo potpisivanje nikako ne možete koristiti elektronski  potpis. Na primer, prilikom kupovine stana, ne možemo očekivati elektronsko potpisivanje dokumenata umesto odlaska kod beležnika i svojeručnog potpisivanja ugovora.

Ono što još nije potpuno definisano je oblast radnog prava, pa se stranke u ugovornom odnosu susreću sa pitanjima da li elektronski potpis važi na Ugovoru o radu, Ugovoru kojim se ne zasniva radni odnos (npr. ugovor o privremenim i povremenim poslovima), svim dokumenatima za kojim se javi potreba tokom radnog odnosa (npr. rešenje o godišnjem odmoru), pa sve do onih koji su relevantni kada dođe do prestanka radnog odnosa (npr. rešenje o otkazu ugovora o radu). Za dileme u vezi sa ovim pitanjima preporuka je da tražite savet advokata.

Dopao Vam se tekst?
Podelite ga sa prijateljima!

Autor

Tekstovi nastali u periodu od 2019. do 2023. godine na prvoj verziji portala sačuvani su u okviru arhive.

Više o Arhivi