Porodični biznis – za ili protiv
Ako razmišljate o tome da postanete deo porodičnog biznisa, za početak se zapitajte kako se slažete sa svojom porodicom. U slučaju da vam je prva asocijacija na nedeljni ručak svađa bez opipljivog razloga, porodični biznis možda i nije pravo rešenje za vas.
Prema nekim podacima preko 70% porodičnih biznisa u SAD ne dočeka drugu generaciju. Razlozi za moguću propast su brojni: odsustvo dugoročnog planiranja, angažovanje članova porodice umesto stručnjaka, sukobi ili nedostatak komunikacije, kupovina biznisa od strane veće kompanije koja nema veze sa porodicom i mnogi drugi.
Sve navedeno bi bili razlozi protiv ulaska u porodični biznis. Konflikti sa porodicom se lako mogu produbiti i dovesti do kvarenja ili prekida dragocenih odnosa. Pored toga, u slučaju loše komunikcije ili sukoba oko autoriteta, lična vrednost se stavlja pod znak pitanja mnogo više nego što je to slučaj u drugim poslovima. Zamislite samo da vas šef poznaje celog života i da je u stanju da svaku vašu grešku svrsta u određeni tip propusta koje pravite još od detinjstva. Ljudi koji su u porodičnom poslu nemaju razloga da to zamišljaju, slične epizode su verovatno deo njihove svakodnevice.
Sa druge strane, kao neko ko je odrastao sa porodičnim biznisom, verovatno ste usvojili preduzetnički duh i imate ideju o tome kako se vodi posao. Oni koji su zainteresovani za posao sa kojim su odrasli i vole ga verovatno će želeti da nastave tradiciju. Dobra komunikacija sa porodicom i uključivanje u posao od malih nogu takođe mogu biti od koristi jer se, pored veze sa poslom, razvija i jača osećaj odgovornosti.
Pored ljubavi prema poslu i dobre komunikacije sa porodicom, kao i svesti o obavezama, bitno je da budete obrazovani ili obučeni na način koji će doprineti napretku biznisa. Nepotizam predstavlja veliki izvor problema u porodičnom poslu, ali posvećeni član porodice koji je spreman da se usavršava i okupi oko sebe stručnjake ima dodatnu motivaciju jer posao doživljava kao deo sebe i razmišlja kako da ga unapredi i u još boljem obliku prenese sledećoj generaciji. Ovo je jedan od ciljeva oko koga će se ujediniti svi uključeni u porodični posao, a, bez preterivanja, možda predstavlja i centralnu vrednost kojoj se teži.
Da rezimiramo – porodični biznis je idealno rešenje za osobe sa vizijom, dugoročnim planom i izvanrednim komunikacionim sposobnostima. Ovakav tip posla se neminovno doživljava lično. Pitanje je samo da li će to značiti reakciju srcem gde je emotivna veza jaka kao i želja da se uspe ili egoističnu reakciju gde će povređena sujeta dovesti do sukoba i eventualnog sloma biznisa.
Autor
Tekstovi nastali u periodu od 2019. do 2023. godine na prvoj verziji portala sačuvani su u okviru arhive.
Više o Arhivi