Mit o preduzetništvu – Majkl E. Gerber
Zašto ja ovo radim? Zašto ja radim za ovog tipa? Dođavola, pa ja znam o ovom poslu koliko i on. Da nije mene, on ne bi ni imao ovaj biznis. Bilo koji tupan može voditi posao. A ja upravo radim za jednog takvog.
Ovo je citat iz knjige Majkla E. Gerbera i prvi put kada vam ovakve misli prođu kroz glavu, treba da pročitate knjigu „Mit o preduzetništvu: Zašto većina malih privatnih firmi ne uspeva i šta učiniti u vezi s tim“. Nije kasno ni ako ste već zakoračili u preduzetništvo ili težite da svoje poslovanje podignete na viši nivo. Verujem da vam je iz naslova i podnaslova jasan i razlog.
Premisa knjige je jednostavna: mnogi preduzetnici započinju svoje poslovanje zabludom da su oni posao. Mnogi u toj zabludi i propadnu. Veruju da su njihove veštine i znanje ono što posao čini uspešnim, pa se fokusiraju na rad „u“ poslu, a ne „na“ posao. Pogrešno razmišljaju da ako dovoljno rade, mogu da izgrade uspešan posao, ali se često zaglave u svakodnevnim operativnim poslovima i gube iz vida širu sliku. Da vas podsetim: ovaj pristup može da dovede do sagorevanja i frustracije, i na kraju, do neuspeha.
Gerber apeluje na preduzetnike da naprave korak unazad i fokusiraju se na stvaranje skalabilnih sistema i procesa koji će im omogućiti da razvijaju svoje poslovanje tokom vremena.
Ali, nije sve u procesima i sistemima. Majkl Gerber, takođe, naglašava važnost jasne vizije vašeg poslovanja. Previše preduzetnika počinje bez jasnog razumevanja kuda idu ili kako će tamo stići. Razvijanjem čvrste vizije i izjave o misiji, preduzetnici mogu da usklade svoje akcije sa svojim ciljevima i donose bolje odluke koje ih približavaju uspehu.
U trenutku kada je knjiga pisana, Gerberova kompanija E-mit je pomogla vlasnicima više od 25.000 malih firmi da implementiraju njihov proces razvoja biznisa u okviru E-Myth Mastery Programa, tako da je jedan od najvrednijih aspekata ove knjige što na vrlo praktičan način govori o postizanju rezultata, bez mnogo teoretisanja o tome kako nešto učiniti. Gerber pruža vodič korak po korak za razvoj prototipa franšize (model poslovanja koji može da se replicira i skalira), uključujući kako dokumentovati procese, kreirati opise poslova i delegirati zadatke. Kroz strategiju menadžmenta i strategiju kadrova, takođe, nudi savete za zapošljavanje i upravljanje zaposlenima, razvoj marketinškog plana i merenje učinka.
Knjiga nema ideju da vas odgovori od preduzetništva, već da vam pomogne da to radite na pravi način. Koristeći aktivan dijalog sa Sarom (nije pravo ime, ali su događaji stvarni), Gerberov stil je zanimljiv i pitak, a njegovi koncepti su delotvorni i relevantni. Nije ga uzalud Inc magazin nazvao „svetski broj jedan guru malih biznisa„. Bez obzira da li tek počinjete ili želite da svoj posao podignete na sledeći nivo, ova knjiga od 200 strana je obavezna za čitanje, jer ćete nakon nje biznisu prići sa više snage i izoštrenijeg uma.
I da citiram još jednom Majkla Gerbera:
Ova knjiga je vodič za one koji na razvoj jednog uspešnog posla gledaju kao na neprestano ispitivanje, na jednu stalnu istragu, jedan aktivan stav prema svetu sila, unutar i izvan nas, sila koje istinske detektive među nama neprekidno zadivljuju i privlače svojom zastrašujućom raznovrsnošću, iznenađenjima bez kraja i kompleksnošću koja se ne može ni izreći.
Citati:
- Vaš biznis nije ništa drugo do jasan odraz onoga što ste vi sami. Ako je vaše razmišljanje trapavo, vaša firma će biti trapava. Ako ste vi neorganizovani, vaš biznis će biti neorganizovan. Ako ste vi pohlepni, vaši zaposleni će biti pohlepni, dajući vam mnogo manje sebe i tražeći uvek više. Ako su ograničene informacije kojima raspolažete o onome šta treba obaviti u vašem poslu, vaš biznis će reflektovati ta ograničenja.
- U raljama preduzetničkog napada koji vas je zadesio, pali ste kao žrtva najsmrtonosnije pretpostavke koju bilo ko može da ima o započinjanju biznisa. To je pretpostavka svih tehničkih lica koja se i sama upuštaju u privatan posao, pretpostavka koja će odrediti put razvoja tog posla – od velikog otvaranja do samog propadanja, istog onog trenutka kada je i nastao. Ta fatalna pretpostavka glasi: ako čovek razume tehničku stranu biznisa, razume i sam biznis koji se bavi tehničkim stvarima. A ta pretpostavka je fatalna jednostavno zato što nije tačna. Zapravo, ona je ključni uzrok propadanja većine malih firmi! Tehnička strana biznisa i biznis koji se bavi tehničkim poslom dve su potpuno različite stvari! Međutim, tehničko lice koje započinje biznis ovo ne vidi. Za tehničko lice koje je obuzeo preduzetnički napad biznis nije biznis, već mesto gde čovek ide na posao.
- Svrha ulaska u preduzetništvo je da se oslobodite posla kako biste mogli da otvarate poslove za druge ljude.
- Preduzetnički model je da se izgradi posao koji ne funkcioniše zbog vas, već bez vas.
- Svrha poslovanja je da stvori kupca koji stvara kupce.
- Većina preduzetnika propada, jer rade u svom poslu, a ne na svom poslu.
- Preduzetnik vidi biznis kao priliku da promeni svet; vlasnik malog preduzeća to vidi kao priliku da radi za sebe.
- Pravi proizvod preduzeća nije ono što prodaje, već ko stvara.
- Najveći poslovni ljudi su oni koji dosledno testiraju svoja uverenja.
- Preduzeća propadaju ne zato što su nerentabilna, već zato što njihovi vlasnici ne znaju šta ne znaju.
- Sistemi omogućavaju običnim ljudima da postižu izvanredne rezultate na predvidljiv način.
- Ako vaš biznis zavisi od vas, vi nemate biznis – imate posao. I to je najgori posao na svetu, jer radite za ludaka!
O autoru:
Majkl E. Gerber je američki pisac, poslovni konsultant i preduzetnik. Rođen je u Los Anđelesu i odrastao u porodici preduzetnika, a prvi posao je započeo sa samo 18 godina.
Tokom 1970-ih, Gerber je osnovao malu reklamnu agenciju pod nazivom Michael Thomas, Inc. Ubrzo je shvatio da se mnogi njegovi klijenti bore da efikasno vode svoje poslovanje i počeo je da nudi usluge poslovnog podučavanja i konsaltinga. Godine 1985. objavio je svoju prvu knjigu, „Mit o preduzetništvu“, koja je kasnije imala više izdanja, a Gerber je postao vodeći autoritet u upravljanju malim preduzećima. Napisao je još nekoliko knjiga, uključujući „Ponovni pregled E-mita“, „Buđenje preduzetnika u sebi“ i „Najuspešniji mali biznis na svetu“.
Gerberov rad je bio uticajan u svetu preduzetništva, za pa je nagrađen brojnim priznanjima. Uvršten je u Kuću slavnih časopisa Inc. i Kuću slavnih National Speakers Association, a prema Small Business Trends proglašen je za jednog od 100 najuticajnih na mala preduzeća u svetu.
Iako vremešan, Gerber nastavlja da piše i govori o preduzetništvu i upravljanju malim preduzećima. Osnivač je Michael E. Gerber Companies, firme za poslovnu obuku i konsalting koja pomaže preduzetnicima i vlasnicima malih preduzeća da izgrade uspešna preduzeća.
Autor
Brend pripovedač, edukatorka i konsultantkinja. Novinarka. Dve decenije po profesiji, a sada po životnom opredeljenju – osoba koja traga za odgovorima, uobličava pitanja, ume da sluša i čuje, osoba koja pre drugih pokušava da spozna sledeću veliku ideju dok je još u povoju i one za koje misli da vrede osvetljava drugima, pomaže različitim svetovima da se razumeju, “rasklapa” kompleksne pojave i daje smisao onim naizgled malim.
Više o Aleksandri