Trojanski konj u svetu marketinga

Još su stari Grci znali da ljudi vole poklone. Čak i kada ih daruju protivnici. Tako je i nastala priča o Trojanskom konju za koju, sigurno, znate kako se završila. Hiljadama godina kasnije, neko je odlučio da tu lekciju primeni — ali u svetu kurirskih službi. I, ne, nije im bio potreban drveni konj od nekoliko tona. Bilo je dovoljno nekoliko crnih kutija i malo termoaktivne magije da bi se u delo sprovela jedna od najsmešnijih i najpametnijih gerila kampanja ikada: DHL Trojan Mailing.
U ovoj priči iz 2014. godine, konkurencija nije ni slutila da će postati pokretna reklama za svog najvećeg rivala.
Šta se, zapravo, desilo?
Naime, jedna nemačka marketinška agencija (Koja? Pa, do dana današnjeg, nažalost, niko ne zna) smislila je da zapakuje velike kutije kao pakete i obmota ih u termoaktivnu foliju.
Dok su bile hladne (paketi su prethodno ohlađeni), kutije su izgledale potpuno crne — potpuno nezanimljive i obične. Međutim, kada bi ih konkurentske firme preuzele i ponele na isporuku, kutije bi se zagrejale jer je za isporuku trošeno previše vremena, i pojavila bi se poruka: “DHL is faster”.
Drugim rečima – konkurenti su besplatno reklamirali DHL, po celom gradu. I to ne na bilbordu ili u reklami, već direktno na terenu samim potencijalnim klijentima.
Kampanja je brzo postala viralna. Video pod nazivom “Trojan Mailing” eksplodirao je na YouTube-u. Za nekoliko dana prešao je pola miliona pregleda, a zatim se vrtoglavo širio širom sveta.
Genijalna ideja — ili podvala?
Kada se ovaj marketinški podvig pojavio, mnogi su se pitali: “Čekaj… Da li je ovo stvarno?”
I samo par dana kasnije, stigla je izjava iz DHL-a u kojoj je bilo rečeno da to, zapravo, nije bila njihova inicijativa. Kako je navedeno, video je bio kreiran od strane marketinške agencije sa kojom DHL ne sarađuje, kao deo jednog međunarodnog takmičenja, a iako je DHL bio obavešten da se reklama pravi, nije znao da će biti javno objavljen.
Drugim rečima – DHL je nije platio reklamu, ali je dobio to da ceo svet da priča o njima. I umesto da traže da se video skine, oni su rekli: “Neka ostane. Dobra fora.”
Ova reklama i danas dobija nove preglede, a većina publike nije ni svesna da nije u pitanju reklama koju je DHL poručio.
Autor

Niz godina se bavi svim oblastima internet marketinga sa naglaskom na kopirajting, SEO i društvene mreže. Svoje iskustvo prenosi kroz predavanja vezana za različite oblasti internet marketinga fokusirajući se na praktičnu stranu koja je osnova uspešnog poslovanja.
Više o Ivanu