Arhiva

Franšizno poslovanje i kako do njega?

bpsWPMGu

Franšizno poslovanje je poslovni odnos, u kojem vlasnik proizvoda ili usluge (davalac franšize), prodaje primaocu franšize pravo da nastupa na tržištu pod njegovim prepoznatljivim imenom, odnosno brendom.

Kupac dobija pravo i da distribuira proizvode ili usluge, koristi ime, znak, „know-how“, metod i sistem poslovanja, kao i prednosti kroz iskustvo na tržištu, obuku i putokaze profitabilnosti. Ono što je za početnike u poslu veoma važno, dobija i podršku od davaoca franšize i postaje timski igrač, odnosno ulazi u mrežu.

Zbog toga ne čudi što je sa više od 20.000 franšiznig brendova u Aziji, 14.000 u Evropi, 6.000 u Južnoj Americi i 4.500 u Severnoj Americi, ova vrsta poslovanja i dalјe veoma dinamičan ekonomski model. 

"Samo jedan od pet franšizinga ne uspe. Ako uzmete dobru franšizu, dobićete podršku, obuku i marketing. Platite više nego što biste uložili u početku u sopstveni biznis, ali šanse da uspete su neuporedivo veće. To je najsigurniji način da preživite u krizi, ako ste se odlučili da započnete svoj biznis", objašnjavaju u Privrednoj komori Srbije.

U komori ističu i da je “Poštuj pravila” osnovna premisa ovakvog poslovanja i vrlo važna za uspeh primaoca franšize, koji pre ulaska u franšizni odnos moraju tačno da znaju šta kupuju. 

"Veoma je važno kakve se ugovorne obaveze potpisuju, jer kada se jednom potpiše Ugovor o franšizingu, na osnovu njega se sprovode sve stavke poslovanja i utvrđuje odnos primaoca i davaoca. Na taj način se utvrđuje i tačan iznos početne naknade koja se plaća, kao i iznos potrebnih početnih sredstava da bi se franšizna jedinica osposobila za rad“, napominju u Privrednoj komori.

Svakako, važni su finansijska snaga i iskustvo davaoca franšize, kao i opšta stabilnost delatnosti u kojoj posluje i franšiznog sistema u celini.

Najzad, iako na početku nekog posla mnogi ne razmišljaju o tome, veoma je važno formulisati odnose pod kojima se poslovni odnos može raskinuti ili obnoviti.

Dopao Vam se tekst?
Podelite ga sa prijateljima!

Autor

Tekstovi nastali u periodu od 2019. do 2023. godine na prvoj verziji portala sačuvani su u okviru arhive.

Više o Arhivi