Arhiva

Točkovi budućnosti

SqtMPXfF

Minhen je grad poznat po svojoj prelepoj arhitekturi, kulturi i festivalu piva “Oktoberfest”. Međutim, u blizini ovog grada, u obližnjem avionskom hangaru “krčka” se jedan interesantan projekat koji može iz temelja da promeni budućnost prevoza putnika u velikim gradovima.

Reč je o prototipu koji će, prema rečima idejnog tvorca, postati jedan od prvih “letećih taksija” na svetu.

Iako je u ovom momentu izrada “letećeg projekta” izuzetno skupa, izvršni direktor i osnivač startapa Lilium, Danijel Vajgand, obećava da će za 5 godina čitava flota ovakvih letelica/vozila za 70 dolara prevoziti putnike od Međunarodnog aerodroma JFK do Menhetna u Njujorku. Potpuno električna letelica koja će prevoziti putnike moći će da primi pet osoba, tačnije, četiri putnika i pilota.

Kompanija Uber, takođe razvija uslugu letećih taksija, sa ciljem da u Los Anđelesu i Melburnu ponudi ovu uslugu do 2023. godine. Kako navode, izgradnja letelica po razumnoj ceni predstavlja veliki inženjerski izazov, dok rigorozna zakonska regulativa u ovoj oblasti zahteva od kompanija da njihove letelice prođu stroge bezbednosne kriterijume. Uprkos izazovima, vodeći ljudi iz ove oblasti nas uveravaju da njihov optimizam nije bez pokrića. Upoređujući tehnološke probleme izgradnje autonomnih električnih vozila i “letećih taksija“, navode da je razvoj u ovoj oblasti manje izazovan jer je u vazduhu manje saobraćaja, a i ove letelice će imati svoje pilote. Takođe, tu su i tržišni izazovi, kako kreirati “taksi letelicu” koja će biti isplativa i dostupna svim korisnicima po ceni sadašnjih Uber usluga prevoza putnika.

Očekivanja da će “leteći taksi” postati naša realnost su sve izvesnija. Preko 20 kompanija širom sveta se utrkuje na ovom tržištu koje će po procenama “Morgan Stenlija” do 2040. godine vredeti više od 850 milijardi dolara. Na takav trend ukazuju i ulaganja milijardera i osnivača Google-a, Larija Pejdža, koji podržava kompaniju Kitty Hawk koju vode inženjeri Google-a zaduženi za “stvaranje” autonomnog automobila. Vodeće svetske kompanije u aero-industriji, Boeing i Airbus, takođe imaju svoje projekte na polju proizvodnje letećih automobila, a ni najveći svetski proizvođači automobila Daimler, Toyota i Porsche ne sede skrštenih ruku, već investiraju ogromne sume novca u ovaj sektor.

Ostaje da pratimo razvoj ovog vanvremenskog projekta i to da li će izuzetno predani i precizni inženjeri uspeti da ostvare svoj san i izgrade svet u kome će svi moći da lete, bilo gde i bilo kada.

Dopao Vam se tekst?
Podelite ga sa prijateljima!

Autor

Tekstovi nastali u periodu od 2019. do 2023. godine na prvoj verziji portala sačuvani su u okviru arhive.

Više o Arhivi