Misija i vizija firme – šta su i zašto ih je potrebno definisati
Da li osećate svrsishodnost i samouverenost kada odlazite na posao? Vidite li smisao u onome što radite i neku ideju koju doživljavate kao veću od vas samih? Ako je vaš odgovor „Ne“, velika je verovatnoća da misija i vizija vaše firme nisu jasno definisani i da je upravo to ono što vam nedostaje.
Dobro osmišljene, misija i vizija mogu delovati izuzetno motivišuće na sve članove tima i biti „lepak“ koji poslovanje čini stabilnijim i boljim.
Zato, hajde da vidimo šta su misija i vizija firme, čemu služe i kako ih kvalitetno postaviti.
Više od teksta na sajtu
Na sajtovima većine firmi, obično u sekciji „O nama“, neretko se nalazi tekst u kome se navode njena misija i vizija. Međutim, u previše slučajeva to su samo reči koje nisu primenjene u praksi.
Misija jednog poslovnog poduhvata je nešto što definiše poslovanje same firme i razlog njenog postojanja, govori koji su njeni ciljevi i navodi načine na koje ih postiže.
S druge strane, vizija bi trebalo da kaže koja je svrha zbog koje se preduzeće bavi svojom delatnošću, koje su njene ambicije i vrednosti iza kojih stoji.
Iako vam se, isprva, ova pitanja mogu učiniti kao jednostavna, možda čak i trivijalna, zapravo su od velike važnosti. Za dobro i uspešno poslovanje, snažni i jezgroviti odgovori na njih moraju stajati u samom temelju firme, biti oslonac i nit vodilja svima koji u njoj rade, ali i lice koje vaše preduzeće pokazuje potencijalnim klijentima i saradnicima.
Drugim rečima, ukoliko zamislimo da je jedna firma zapravo osoba, misija i vizija predstavljale bi njen identitet i ono što je čini jedinstvenom.
Upravo je to razlog zašto izjave o misiji i viziji treba osmisliti tako da budu ohrabrujuće i inspirativne, imajući u vidu da mogu ostati nepromenjene čak i u slučaju da firma promeni svoje strategije ili proširi delatnost kojom se bavi.
Primer misije i vizije velikih igrača
Da bi čitava stvar postala jasnija, pogledajmo kako su svoju misiju i viziju definisale dve velike kompanije za koje ste najverovatnije već čuli: Apple i Coca-Cola.
Apple – posvećen inovacijama
Svoju misiju Apple je definisao kao: „Donošenje najboljeg korisničkog iskustva svojim klijentima kroz inovativni hardver, softver i usluge.”
Dakle, ovde se na jednostavan način kaže da je svrha same kompanije da kupcima ponudi najbolju moguću uslugu u sferi kojom se bavi. Istovremeno, naglašava se da Apple to postiže fokusirajući se na dinamične tehnološke promene sa centralnim ciljem da podstiče pozitivne inovacije i kreiranje novih, naprednih tehnologija.
Kada je u pitanju vizija kompanije Apple, u sličnom maniru, navodi: „Verujemo da smo na licu zemlje da pravimo sjajne proizvode i to se nikada neće promeniti“.
Kroz ovu izjavu, kompanija ističe svoju odlučnost da svojim klijentima danas, kao i u budućnosti, uvek i bez kompromisa isporučuje proizvode najvišeg kvaliteta. Paralelno ovako formulisana vizija poručuje i da je Apple kompanija koja želi da traje, bude dominantna na tržištu i bude takva da se klijenti na nju uvek mogu osloniti bez obzira na to šta je ono što trenutno proizvode – računare, telefone, automobile…
Coca-Cola – osveženje za sve
Coca-Cola je za svoju misiju definisala u tri stavke.
Naša misija je:
- Da osvežimo svet umom, telom i duhom.
- Da inspirišemo trenutke optimizma i sreće kroz naše brendove i akcije.
- Da stvorimo vrednost i napravimo razliku.
Ovom formulacijom kompanija saopštava da je njen cilj stvaranje bolje budućnosti za sve, promovisanje sreće i podsticanje optimizma i sreće.
Coca-Cola je i svoju viziju protkala sličnim motivima:
Naša vizija je da kreiramo brendove i izbor pića koje ljudi vole, da osvežimo njihova tela i duh. Sve to želimo da uradimo na takav način da stvaramo održivo poslovanje i zajedničku budućnost koja će praviti razliku u životima ljudi, zajednicama i našoj planeti.
Iz ove vizije Coca-Cola derivira ciljeve i vrednosti za koje se zalaže, poput vrednosti ljudskog života, očuvanja prirode, investiranja u razvoj svojih zaposlenih, inkluziju…
Dakle, posedovanje dobro definisane misije i vizije firme ne samo da motiviše ljude koji u njoj rade, već komunicira svrhu same organizacije prema kupcima, dobavljačima i medijima. Kao takve, misija i vizija mogu pomoći preduzeću da se diferencira u odnosu na svoje konkurente i pruža smernice za dugoročne projekte ili inicijative.
Kako kreirati misiju i viziju jedne firme
Prva stvar koju je ovde potrebno imati na umu jeste da izjave o misiji i viziji nisu slogani. Slogani su kratke marketinške poruke koje publika može odmah povezati sa brendom – na primer, Appleov „Think different“ ili Coca-Cola slogan „Taste the feeling“.
Jasno je da su misija i vizija mnogo više od toga.
One zahtevaju od vas da razumete tržište na kome nastupate, analizirate konkurenciju, poznajete trendove i znate koje su to želje vaših klijenata. Pored toga, misija i vizija moraju biti autentične i svojstvene vama i maniru vašeg poslovanja.
Pa, da vidimo koji su koraci za…
Kreiranje izjave o misiji
Misija vašeg brenda trebalo bi da se fokusira na vaše ciljeve, klijente i zaposlene, ali i da bude odraz vrednosti za koje se zalažete.
Proces definisanja misije firme odvija se u 5 koraka:
- Definisanje vrednosti: Ovo je ključna stvar za kreiranje jasne misije koja je u stanju da motiviše i pokreće ljude. Razmislite o osnovnim vrednostima vašeg poslovanja, napravite listu stvari u kojima ste dobri i definišite šta je sve to što vaša firma smatra važnim i neophodnim. Iz svega toga izvucite stavke za koje su vaši kupci i saradnici zainteresovani.
- Određivanje svrhe: Dobro analizirajte koje sve to probleme vaša firma rešava svojim proizvodima i uslugama, na koje načine doprinosi zajednici i koja su to sržna uverenja koja vas pokreću.
- Identifikacija ciljne grupe: Zapitajte se o tome kojim ljudima je namenjena vaša firma, na koji način doprinosi njihovim životima i na koji način poboljšavate njihove živote i situaciju u kojoj se nalaze.
- Kreiranje kratke izjave: Sve zaključke koje ste doneli zapišite i iskoristite kao inspiraciju za kreiranje izjave o misiji. Napišite je tako da oslikava strast koju osećate u vezi sa poslom kojim se bavite i pruža motivaciju ljudima kojima je namenjena. U formulaciji koristite sadašnje vreme i izbegavajte korišćenje suvišnih reči.
- Testiranje izjave: Nakon što ste napravili svoju izjavu o misiji testirajte je sa svojim klijentima i zaposlenima i utvrdite da li je jasna i postiže željene rezultate ili je potrebno dodatno raditi na njoj.
Kreiranje izjave o viziji
Pisanje izjave o viziji vaše firme započnite mapiranjem svojih poslovnih ciljeva i uticaja koji želite da ostvarite na tržištu. I ovde, proces se sastoji od 5 koraka:
- Postavljanje dugoročnih ciljeva: Vizija predstavlja cilj koji želite postići na duge staze. Zato se zapitajte gde vidite svoje preduzeće u narednih 5, 10 ili 20 godina.
- Vizualizacija: Predstavite svoju viziju kroz inspirativne slike, reči ili simbole koji će vam dati elana da se usmerite na svoje dugoročne ciljeve.
- Definisanje akcija: Zapišite koje poteze će vaša firma preduzeti i kakve strategije iskoristiti kako bi ostvarila svoju.
- Formulisanje izjave o viziji: Uzimajući u obzir sve prethodne zaključke napišite svoju izjavu o viziji. Potrudite se da bude jezgrovita i izražava suštinu.
- Testiranje izjave: Testirajte izjavu o viziji. Predstavite je svojim klijentima i kolegama kako biste proverili njihove reakcije i komentare.
Nakon što uspešno definišete svoju misiju i viziju, kako biste ih iskoristili za svoje poslovanje potrebno je da ih redovno komunicirate ka svojim zaposlenima i klijentima putem različitih kanala – od vašeg veb-sajta i društvenih mreža do nastupa u tradicionalnim medijima. Imajte ih u vidu kada donosite odluke, pravite planove, kao i prilikom marketinških aktivnosti i ugradite ih u temelje svog poslovanja.
Autor
Niz godina se bavi svim oblastima internet marketinga sa naglaskom na kopirajting, SEO i društvene mreže. Svoje iskustvo prenosi kroz predavanja vezana za različite oblasti internet marketinga fokusirajući se na praktičnu stranu koja je osnova uspešnog poslovanja.
Više o Ivanu