Pravo

Prodaja digitalnih proizvoda na internetu – kratak vodič kroz regulativu

digital

U okruženju gde je internet svakodnevno prisutan u svim segmentima života trgovina se sve više izmešta iz tradicionalnih okvira u onlajn okruženje.

Pored toga, putem interneta se ne prodaju više samo klasični proizvodi, već i mnoštvo proizvoda i usluga u digitalnom obliku. Mnogi proizvodi se uporedo prodaju u oba oblika.

Recimo, bavite se nutricionizmom i napišete priručnik o zdravim stilovima života, koji dobije svoje štampano izdanje i elektronsku formu. Svakako da ove različite mogućnosti prodaje unapređuju vaš posao.

Prodaja digitalnih proizvoda i usluga u stalnom je porastu. U ovom tekstu ćemo istražiti kako je regulisana prodaja digitalnih sadržaja kod nas.

Regulativa

U domaćoj regulativi ne postoji poseban zakon koji bi regulisao prodaju i kupovinu digitalnih proizvoda. Specifična priroda ovog oblika trgovine upućuje nas na više zakona:

  • Zakon o trgovini;
  • Zakon o elektronskoj trgovini; i
  • Zakon o zaštiti potrošača.

Ukoliko preko interneta prodajete neki digitalni sadržaj ili pružate uslugu u elektronskom obliku, imate osnovne obaveze koje ima prodavac prema kupcu u svakom obliku trgovine.

Pored toga, postoje i specifičnosti elektronske trgovine digitalnih proizvoda (posebne povlastice ili dodatne obaveze).

Digitalni proizvodi

Obično je digitalni proizvod određen kao sadržaj u elektronskoj formi koji nije materijalno opipljiv i koji se može preneti elektronskim putem sa jednog na drugi računar (programi, aplikacije za mobilne telefone, preuzimanje muzike digitalnim putem, itd.).

Prema Zakonu o zaštiti potrošača, digitalni sadržaj označava podatke koji su proizvedeni i isporučeni u digitalnom obliku.

Takođe, prema EU Direktivi 2019/770 koja se odnosi na isporuku digitalnih sadržaja i digitalnih usluga, digitalni proizvod postoji samo kada je i proizvodnja i isporuka u digitalnoj formi.

Pokažimo to na primeru. Napisali ste knjigu o veštinama javnog nastupa koristeći svoj laptop. Podaci u knjizi su nastali u elektronskom obliku. Posredstvom svog sajta knjigu stavljate na prodaju. Kada kupac poruči proizvod, potrebno ga je dostaviti. Ako se vaša knjiga digitalnim putem isporuči na mejl kupca, radi se o digitalnom proizvodu. Ako, pak, odlučite da knjigu odštampate u određenom tiražu, tako da dobije i svoju materijalizaciju, i zatim je dostavite kupcu putem kurirske službe, ne radi se o digitalnom sadržaju.

Prednosti

Kada govorimo o trgovini digitalnim proizvodima mislimo na mnoge pogodnosti:

  • Manja ulaganja;
  • Široka dostupnost bez prostornih ograničenja;
  • Stalna dostupnost bez vremenskih ograničenja;
  • Brza isporuka;
  • Jednostavno plaćanje.

Obaveza obaveštavanja kupca

Osnovna obaveza prodavca u predugovornoj fazi kupovine je informisanje kupca. Ako potencijalni kupac dobije potrebne podatke, daćete mu određeni osećaj sigurnosti kako bi nastavio kupovinu.

Informacije koje trgovac daje odnose se na:

  • Njegov identitet (ime i prezime ili naziv, sedište);
  • Kontakt podatke, uključujući i elektronsku adresu;
  • Osnovna obeležja robe i prodajnu cenu;
  • Način plaćanja, način i rok isporuke i način izvršenja drugih ugovornih obaveza;
  • Postojanje odgovornosti zbog nesaobraznosti robe ili usluge ugovoru i drugog.

Prema Zakonu o zaštiti potrošača postoje još dve zakonske obaveze informisanja koje se odnose na prodavca digitalnog sadržaja. To su informacije o:

  1. Funkcionalnosti, uključujući i mere tehničke zaštite digitalnog sadržaja;
  2. Relevantnoj interoperabilnosti digitalnog sadržaja sa hardverom i softverom o kojima trgovac ima saznanja ili o kojima se razumno može očekivati da ima saznanja.

Ako prodavac ove važne informacije propusti, može se uzeti da je to učinio namerno, u cilju obmane potrošača, što se tretira kao prekršaj.

Isticanje cene

Zakon o zaštiti potrošača kaže: “Trgovac ima obavezu da na nedvosmislen, čitak i lako uočljiv način istakne prodajnu i jediničnu cenu robe ili usluge, u skladu sa propisima kojima se uređuje trgovina“.

Zakon o trgovini, takođe, navodi obavezu trgovca da na jasan, lako uočljiv i čitljiv način istakne prodajnu cenu, a kod elektronske trgovine cena mora da bude neposredno pored prikaza ili opisa robe na sajtu ili onlajn prodavnici.

Cena se ističe u dinarima.

Izuzetak postoji kada trgovac obavlja elektronsku trgovinu koja je istovremeno usmerena na potrošače u Republici Srbiji i na potrošače u inostranstvu. Trgovac tada može isticati cenu i u stranoj valuti na način kojim se potrošaču daje mogućnost da izabere valutu u kojoj će se prikazati prodajna cena robe/usluge iz celokupne ponude tog trgovca. U tom slučaju trgovac ima obavezu da potrošaču koji pristupa njegovoj e-prodavnici iz Srbije omogući prikaz cena najpre u dinarima (član 35. Zakona o trgovini).

Isporuka digitalnog proizvoda

Nakon što je druga strana kupila proizvod, trgovac je u obavezi da ga isporuči.

U predugovornoj fazi trgovac je dužan da potrošača obavesti o načinu isporuke sadržaja (član 12. Zakona o zaštiti potrošača). Kupac mora dobiti ovu informaciju, kako bi se mogao odlučiti da li mu određeni način isporuke odgovara. Ne moramo podsećati da elektronska trgovina donosi vašem kupcu određeni komfor. Kupac je dodatno privučen lakoćom kupovine i dostave robe.

Ponovo nailazimo na još jednu specifičnost digitalnih proizvoda – dostavljanje proizvoda je vrlo jednostavno. Priroda digitalnog sadržaja omogućuje brzu isporuku, tako da digitalni sadržaji postaju lako dostupni i udaljenim kupcima i stranim tržištima.

Rok isporuke

Zakonom predviđen rok za isporuku poručene robe iznosi 30 dana. Međutim, kod digitalnih proizvoda i sadržaja ovaj rok postaje nema veću praktičnu primenu jer se digitalni sadržaji uglavnom dostavljaju kupcu odmah po izvršenoj uplati.

Trgovac je dužan da izvrši isporuku digitalnog proizvoda bez nepotrebnog odlaganja, tj. da stavi na raspolaganje digitalni proizvod ili da ga učini dostupnim kupcu. Smatra se da je prodavac svoj proizvod stavio na raspolaganje ili ga učinio dostupnim onda kada digitalni proizvod ili bilo koje sredstvo prikladno za pristup i preuzimanje digitalnog sadržaja dođu do kupca. Nakon toga trgovac ne treba da preduzima bilo kakve dalje korake da bi omogućio svom kupcu upotrebu digitalnog proizvoda.

Načini isporuke digitalnih proizvoda i sadržaja

Različiti su načini isporuke:

  • Slanjem digitalnog sadržaja putem mejl adrese;
  • Slanjem pristupnog koda;
  • Slanjem linka za pristup sadržaju;
  • Omogućavanjem pristupa određenom internet portalu i drugog.

Izuzeci od prava na odustanak od kupovine

Zakon o zaštiti potrošača kaže da potrošač (kupac) ima mogućnost da u odgovarajućem roku odustane od trgovine ako nije zadovoljan proizvodom koji je poručio onlajn putem. Sa druge strane, postoje i izuzeci od ovog prava.

Kako nas ovde interesuju digitalni sadržaji, navešćemo situacije kada kupac koji poručuje digitalni proizvod nema pravo da se predomisli i odustane od kupovine. To je u slučaju:

  • Kada se isporuči roba koja je proizvedena prema posebnim zahtevima potrošača ili koja je jasno personalizovana;
  • Kada se isporuči zapečaćen audio-zapis, video-zapis ili računarski softver i bude otpečaćen nakon isporuke;
  • Kada se isporučuje digitalni sadržaj koji nije isporučen na trajnom nosaču zapisa ako je izvršenje započelo posle prethodne izričite saglasnosti potrošača i njegove potvrde da zna da na taj način gubi pravo na odustanak od ugovora (recimo, kupac ima mogućnost da posredstvom linka pristupi audio ili video-sadržaju na platformi prodavca, nakon čega ne može da odustane od kupovine).

Odgovornost za nesaobraznost digitalnog sadržaja / usluge

Da li moramo da navodimo da je prodavac digitalnog sadržaja dužan da se pridržava uslova koje je dogovorio sa kupcem u predugovornoj fazi. Isporučen digitalni prozvod mora da odgovara u pogledu kvaliteta, količine i funkcionalnosti.

Kupac može da zahteva otklanjanje nepravilnosti:

  • Ako mu prodavac isporuči digitalni proizvod koji je neispravan; ili
  • Ako kupac ne može da pristupi digitalnom sadržaju.

Kupac ima pravo da traži od trgovca opravku ili zamenu proizvoda, sniženje cene ili raskid ugovora.

Za kraj

Na kraju, recimo da trgovina digitalnih proizvoda, kao i svaki drugi oblik trgovine podrazumeva dobre poslovne običaje i savesnost ugovarača. Nekad nije nepohodan zakon da bismo znali da imamo određene obaveze u pogledu savesnog ponašanja u trgovini, istinitog i verodostojnog obaveštavanja kupca, poštovanja rokova, dostave proizvoda i drugog. Time se stvara temelj dobre saradnje, što otvara put ka novim kupcima i zadržava postojeće klijente.

Dopao Vam se tekst?
Podelite ga sa prijateljima!

Autor

Diplomirala na Pravnom fakultetu Univerziteta u Novom Sadu. Poseduje višegodišnje iskustvo kao pravnik u privredi, a potom i u javnom sektoru. Dugogodišnji pravni savetnik u organizaciji Centar za mame.

Više o Brankici