eCommerce

Da li je ovo novi najveći pretraživač na svetu?

pretraga ecomm

Naslov možda zvuči kao klikbejt, ali odražava suštinu promena koje se dešavaju pred našim očima. Promene ne dolaze preko noći, ali su trendovi koje postavlja mlađa populacija očigledni i neporecivi.

Otvaranje teme započinjemo intrigantnom činjenicom: dominacija internet pretraživača u oblasti online pretraga više nije neosporna. Danas, mesto tradicionalnih pretraživača poput Google-a i Bing-a, zauzimaju marketplace platforme i društvene mreže, posebno Amazon i TikTok.

Trendovi iz SAD-a kao značajni pokazatelji

Ono što je činjenica jeste da se vremenski interval od pojave nekog trenda do njegovog dolaska u EU i kod nas značajno smanjio. S tim u vezi, zanimljivo je pogledati trend koji dolazi iz SAD, gde je Amazon taj koji je preuzeo primat u pretragama.

Američki potrošači sve češće započinju pretragu za online kupovinu na Amazonu, što signalizira značajnu promenu u ponašanju.

  • Amazon prednjači kao početna tačka za online kupovinu sa 51% korisnika;
  • Internet pretraživači su drugi po popularnosti sa 39%;
  • Walmart.com je izbor za 34% ispitanika, YouTube koristi 23%, a Facebook i Instagram su izbor za 21% i 17% ispitanika;
  • Target.com i TikTok izabrani su od strane 16% ispitanika, dok Pinterest privlači 12%;
  • Ostali izvori su izbor za 3% korisnika, dok 7% ne koristi nijednu od ovih platformi.

Generacija Z redefiniše pretragu

Rezultati istraživanja ukazuju da pripadnici generacije Z preferiraju društvene mreže u odnosu na klasične pretraživače, kada su u pitanju brendovi, proizvodi ili usluge.

Promene u ponašanju generacije Z u pretraživanju se značajno razlikuju kroz godine:

  • U 2016. godini 41% pripadnika Generacije Z koristilo je pretraživače, dok ih je 46% biralo društvene mreže;
  • Između 2020. i 2021. zabeležen je pad upotrebe pretraživača na 44%, dok su društvene mreže zadržale stabilnost;
  • Nakon manjeg pada popularnosti društvenih mreža u 2022. godini, doživljavaju brzi oporavak dostižući 51% u 2023;
  • Do 2023. godine izjednačen je broj – 51% koristi i društvene mreže i pretraživače.

Šta na to kaže Mr. Google?

Pre nekoliko dana sam pročitao veoma zanimljivu izjavu g. Raghavana, višeg potpredsednika Google-a, koji je izrazio zabrinutost zbog pada posete Google pretrazi, a da ta publika sve više koriste marketplace i društvene mreže.

U članku sa BNN Bloomberg, Prabhakar Raghavan izrazio je zabrinutost zbog konkurencije koju predstavljaju Amazon i TikTok u privlačenju korisnika, naročito mlađih. Naglasio je da se priroda pretraga menja, pri čemu mlađi korisnici sve više koriste vizualne sadržaje i direktnije platforme, poput TikToka za svoje upite.

Ovaj pomak je značajan toliko da Google intenzivira napore da razume ove promene u ponašanju, kako bi ostao relevantan. Takođe, dominacija Amazona u onlajn kupovini izaziva Google-ovu supremaciju u pretrazi, sa korisnicima koji često započinju pretragu za kupovinu direktno na Amazonu. Za više detalja, pogledajte celokupan članak na BNN Bloomberg.

Zaključak

Današnji digitalni ekosistem je višeslojan i kontinuirano evoluira. Marketplace platforme i društvene mreže sve su uticajnije u domenu pretrage, posebno među mlađim korisnicima.

Pretraga se razvija u pravcu vizuelnog sadržaja i direktnog marketinga. Za kompanije i marketare razumevanje ovih trendova je ključno za održavanje relevantnosti i konkurentnosti u novom digitalnom pejzažu.

Dopao Vam se tekst?
Podelite ga sa prijateljima!

Autor

Više od 10 godina iskustva u internet prodaji na domaćem i inostranom tržištu. Dosadašnju karijeru je gradio kroz e-commerce startap kompanije, telekomunikacije, retail i betting kompanije, uvek radeći u sektoru za internet prodaju.

Više o Ivanu