Arhiva

Formiranje proizvoda u skladu sa potrebama tržišta

clKy4aLA

Kada razmišljate o uspehu, morate imati u vidu to da ni najbolja ideja neće biti adekvatno realizovana ako je ne predstavite pravim ljudima i na pravi način.

Ovo znači da vaš proizvod mora odgovarati potrebama tržišta kako biste uopšte imali priliku da nađete put do svojih potrošača. Najprostije rečeno – nije cilj da realizujete ideju koja je po sebi „kulˮ, već onu koja je nekome potrebna. Ako želite da u tome uspete, najbolje je da sujetu ostavite po strani.

O usklađenosti proizvoda i tržišta (product/market fit) prvi je govorio tvorac ovog termina Mark Andresen koji je rekao da to znači „biti na dobrom tržištu sa proizvodom koji odgovara baš tom tržištuˮ. „Dobro tržišteˮ jeste ono koje je dovoljno veliko i na kome je potražnja visoka.

Da biste procenili potencijalni uspeh svog proizvoda, neophodno je da dobro poznajete i analizirate tržište. Zatim je nužno da pokažete zašto baš vaš proizvod odgovara na njegove potrebe. U osnovi, hoćete da uporedite stanje pre (to je trenutno stanje koje ste jasno sagledali) i stanje posle (željeno stanje koje će vaš proizvod doneti).

Kako biste u ovome uspeli, potrebno je dobro planiranje i spremnost na redefinisanje ciljeva. 

Da stvar učinimo zanimljivijom, možemo sagledati problem iz druge perspektive i reći da je u pitanju mala igra zavođenja. Vi zavodite potencijalne korisnike svog proizvoda. Želite da im pokažete da ćete im olakšati i ulepšati život.

Na početku, želite da znate sve o ovoj osobi – od toga šta radi, šta joj smeta u svakodnevnom životu, pa sve do njenih želja i ciljeva. Ono što je važno jeste da ne pokušavate da je obmanete. Želite da stvorite kvalitetnu i trajnu vezu koja se zasniva na poverenju. Ako vam je potrebno obmanjivanje, odabrali ste pogrešnu osobu. Ili poslovnim jezikom rečeno – targetirali ste pogrešnu ciljnu grupu. Kako biste izbegli uzaludno trošenje energije i resursa, najbolje je da se vratite na početak sve dok ne nađete baš onog kome ste vi potrebni – tek tada pogađate „dobro tržišteˮ. 

Pored toga, vi morate jasno definisati koja je ključna pogodnost koju nudite, a da ne postoji kod konkurencije. Nemojte pokušavati da dokažete da ste savršeni i da možete sve, bitnije je (i realističnije) biti fokusiran na sopstvene kvalitete i pokazati ih u najboljem svetlu.

Konačno, osnova svake dobre veze je zajedničko sazrevanje i uspešna komunikacija – budite spremni na kompromise i na promenu. Testirajte svoj proizvod na odabranom uzorku ciljne grupe i dobro slušajte šta imaju da vam kažu. Tek nakon što ste razmotrili sve i usvojili one korisne sugestije (i samim tim sebi uštedeli vreme i novac) spremni ste na sledeći korak – da lansirate svoj proizvod na odabrano tržište. 

Ako ste dobro planirali i dobro osluškivali, verovatno ste na pravom mestu i možete se nadati da ćete svojoj ciljnoj grupi postati neophodni.

Dopao Vam se tekst?
Podelite ga sa prijateljima!

Autor

Tekstovi nastali u periodu od 2019. do 2023. godine na prvoj verziji portala sačuvani su u okviru arhive.

Više o Arhivi