Arhiva

Kako da MSP reše problem finansiranja u uslovima svetske krize?

UB9kWbzP

Srpska privreda takođe oseća posledice globalnih dešavanja, pre svega krize sa pandemijom koja je snažno uticala na način poslovanja domaćeg biznisa, ali i promenu u navikama kupaca/klijenata, a sada i krize zbog oružanog sukoba u Ukrajini, koji je doneo nove izazove u poslovanju i značajnu inflaciju.

Sve teža nabavka sirovina iz inostranstva, porast cene energenata, prevoza, hrane i mineralnih đubriva, posebno su pogodili male proizvođače kojima je sve teže da zadrže iste cene proizvoda.

Načini finansiranja

Pristup finansiranju i dalje predstavlja jedan od najznačajnijih izazova za stvaranje, opstanak i rast malih i srednjih preduzeća. Problem se pogoršava finansijskom i ekonomskom krizom, jer su mala i srednja preduzeća i preduzetnici uz poskupljenja pretrpeli i visoke kamatne stope kod kreditiranja, što je ozbiljno uticalo na njihove novčane tokove.

Da podsetimo, „Naša mreža“ u trećoj epizodi podkasta donela je priču o alternativnim izvorima finansiranja i načinu na koji privredni subjekti mogu da ih iskoriste, putem berze, izdavanja korporativnih obveznica i alternativnih investicionih fondova. Alternativni izvori finansiranja ulaze mnogo dublje u poslovanje društva u odnosu na banke i na taj način svode svoje rizike na minimum. Često finansijeri insistiraju da njihovi menadžeri i posle transakcije ostanu tu zbog svog znanja i odnosa sa partnerima.

Osim toga, preduzetnici, mikro, mali i srednji privredni subjekti i zadruge koje su registrovane u Agenciji za privredne registre mogu da se prijave za dobijanje bespovratnih sredstava koje dodeljuje Ministarstvo privrede, u saradnji sa Fondom za razvoj Republike Srbije, u ukupnoj vrednosti od 350 miliona dinara.

Jedan od velikih problema je nemogućnost naplate potraživanja, što dovodi do nedostatka obrtnih sredstava za normalno poslovanje. Rokovi za naplatu faktura se kreću od 30, 40 do 60 dana, a prema statistici finansijskog sektora, taj rok je u proseku 140 dana. U poslednjih par godina su se pojavile kompanije koje su prepoznale ovaj problem, pa nude brzu realizaciu naplate zarađenog novca, uz minimalnu naknadu. Te kompanije će čekati naplatu potraživanja 40, 60 ili koliko dana već treba, a vi dobijate svoja sredstva u roku od 24 sata. Više o tome možete da pročitate u tekstu koji smo nedavno posvetili toj temi.

Efikasnost i uštede

Preduzetnici su stalno u potrazi za načinima da smanje troškove koji neće naštetiti kvalitetu proizvoda ili usluga. Jedna od oblasti u kojoj možete drastično smanjiti troškove rada jeste komunikacija. Naša mreža vam preporučuje nekoliko načina kako da uštedite, a da ne narušite kvalitet. Uostalom, efikasnost znači upravo to.

Strateški savezi

Svako malo i srednje preduzeće trebalo bi da napravi strategiju za poslovanje u ovakvim uslovima, pa da prema pokazateljima isplativosti, posle analize svih elemenata poslovanja, odluči koji je sledeći korak. Najveći je izazov prilagoditi se situaciji, zato budite spremni na promene i zajedno sa svojim timovima osmislite nove projekte koji će funkcionisati u periodu krize. Jedno od mogućih rešenja je i stvaranje strateških saveza i partnerstava, jer će tako lakše doći novih tržišta ili kupaca, razmeniti iskustva i naučiti nešto novo od partnera.

Svakako, treba imati u vidu i činjenicu da su mnoge alijanse prestale da postoje tako što je jedan partner preuzeo drugog. Za uspešno funkcionisanje strateške alijanse važne su strateška i operativna usklađenost, poverenje i zajednička vizija uspeha. Ukoliko nađete partnera koji je jednako posvećen i spreman da radi na opstanku i razvoju biznisa u ovo vreme, obavezno potpišite Ugovor o partnerstvu i neka je sa srećom.


Dopao Vam se tekst?
Podelite ga sa prijateljima!

Autor

Tekstovi nastali u periodu od 2019. do 2023. godine na prvoj verziji portala sačuvani su u okviru arhive.

Više o Arhivi