Arhiva

Koraci na putu do izvoza na inostrano tržište

Svet i ljudi u njemu su danas povezani više nego ikada. Roba se takođe prevozi sa jednog kraja planete na drugi.

Kada je poslovanje u pitanju, granice ne moraju da postoje, pogotovo za one firme koje su usmerene ka izvozu. Ipak, proces internacionalizacije poslovanja nije jednostavan i ono što je na početku važno jeste da se napravi detaljna strategija i plan kao i da se prate koraci koji mogu da olakšaju početak poslovanja u izvozu. 

Posedovanje kvalitetnog proizvoda: Da bi se proizvod smatrao kvalitetnim potrebno je da traje i da je ekonomičan. Važno je da se svaki proizvod izdvoji po svojim karakteristikama (kvalitet, inovativnost, cena) i da tako pronađe svog kupca. U moru sličnih proizvoda važno je istaći svoj i ubediti potrošača da je baš proizvod koji se nudi najbolji i po njegovom ukusu, zato morate biti spremni na nove izazove, povećavanje stručnosti, odgovornosti, ali i kreativnosti koja će vas razlikovati od drugih. 

Posedovanje stabilnog lanca vrednosti u proizvodnji proizvoda: Važno je da je proizvodnja stabilna i da ne dolazi do zastoja usled nemogućnosti nabavke sirovina od dobavljača ili potencijalnih problema u proizvodnom pogonu. Stabilnost je važna za preduzeće kako bi prisutnost na tržištu bila konstantna, a samim tim bi i proizvodi postali prepoznatljivi.

Identifikovanje tržišta na koje kompanija želi da izvozi: Najpre treba istražiti sa kojim zemljama Republika Srbija ima potpisane specifične sporazume o slobodnoj trgovini. Pored toga, važno je ispitati poslovnu kulturu zemlje u koju želite da izvozite, njihove zakone i dokumenta, ali i troškove transporta. Bitan faktor u identifikovanju tržišta na koje želite da plasirate svoje proizvode jeste i ukus potrošača koji će potvrditi da li se vaš proizvod poklapa sa preferencijama potencijalne ciljne grupe. 

Pribaviti potrebna dokumenta za izvoz na pomenuta tržišta: Kupci u inostranstvu, kao i carinski organi zahtevaju različita dokumenta i sertifikate o proizvodima. Trgovačka dokumenta prate robu od mesta otpreme do krajnjeg odredišta i odnose se na opis robe. Ona su namenjeni kupcima i njima se potvrđuje da je izvršen pregled robe od strane ovlašćenih institucija. Neka od njih su Trgovačke fakture, Sertifikat o kvalitetu, Sertifikat o poreklu robe. Pored trgovačkih, važna su i transportna dokumenta koja regulišu otpremu i transport robe i predstavljaju dokaz za izvoznika o izvršenoj prodaji robe, kao i carinska dokumenta. Broj uverenja koja prate robu zavise od karakteristike same robe, zakonodavstva u zemljama uvoznika i izvoznika i zahteva kupaca. Nedostatak samo jednog dokumenta mogao bi u nekim slučajevima usporiti ili potpuno onemogućiti izvoz ili uvoz robe.

Identifikovati pouzdanog i relevantnog partnera: Partneri su kompanije koje su se udružile zarad zajedničkog posla, međutim, iako su u početku interesi obe strane kompatibilni, posle određenog vremena može doći do neslaganja, zato je važno pronaći pouzdanog partnera sa kojim će se uspostaviti sigurna saradnja i sa kojim će ceo proces izvoza i kupovine robe proći stabilno. 

Dopao Vam se tekst?
Podelite ga sa prijateljima!

Autor

Tekstovi nastali u periodu od 2019. do 2023. godine na prvoj verziji portala sačuvani su u okviru arhive.

Više o Arhivi
Naša mreža u Vašem inboksu!

Prijavite se na naš newsletter i dobijajte najnovije savete, vodiče i priče direktno u Vaš inboks.