Kako je Pol Rand naučio Stiva Džobsa strpljenju?
Početkom 1980-ih Stiv Džobs je već bio poznat po svojim inovativnim idejama i naprednom pristupu tehnologiji. Stvorio je Apple Computer, Inc. i doneo svetu Apple II i Macintosh, koji su promenili način na koji ljudi doživljavaju (personalne) računare.
Ali 1985. godine, nakon niza nesuglasica sa Apple-ovim upravnim odborom, Džobs je napustio kompaniju kojoj je pomogao da se izgradi.
Bez straha, Džobs je pokrenuo novu kompaniju pod nazivom NeXT, koja je imala za cilj stvaranje vrhunskih radnih stanica za univerzitete i preduzeća. I kao što je to uradio sa Apple-om, Džobs je znao da će dizajn biti ključna komponenta NeXT-ovog uspeha. Okrenuo se jednom od najvećih dizajnera svog vremena, Polu Randu.
Rand je stekao ime 1950-ih i 1960-ih svojim smelim, modernim dizajnom za kompanije kao što su IBM, ABC i UPS. Džobs se divio Rendovom radu i video ga kao savršenu osobu za kreiranje NeXT-ovog logotipa. Ali Renda nije bilo lako uveriti.
U stvari, Rand je bio poznat po tome što je bio veoma selektivan u vezi sa projektima koje je preuzimao. Nije bio zainteresovan da radi za bilo koju kompaniju; želeo je da radi sa ljudima koji dele njegove vrednosti i viziju. Dakle, kada mu se Džobs prvi put obratio u vezi sa dizajnom NeXT logotipa, Rand je oklevao.
Ali Džobs je bio uporan. Znao je da će sjajan logo biti od suštinskog značaja za uspeh NeXT-a i bio je uveren da je Rand jedina osoba koja može da ga isporuči. Odleteo je u Randov studio u Konektikatu i lično izložio svoj slučaj.
Džobs je strastveno govorio o svojoj viziji za NeXT i ulozi koju će dizajn imati u njenom postizanju. Govorio je o važnosti jednostavnosti, elegancije i inovativnosti. Rekao je Rendu da veruje da NeXT može da promeni svet i da želi da Rand bude deo toga.
Rand je bio impresioniran Džobsovim uverenjem i entuzijazmom. Pristao je da preuzme projekat, ali pod jednim uslovom: on će imati potpunu kontrolu nad procesom projektovanja. Džobs se složio i njih dvoje su počeli da rade zajedno. Tokom narednih nekoliko meseci, Rand se uronio u NeXT-ovu kulturu i vrednosti. Proveo je vreme razgovarajući sa Džobsom i njegovim timom, učeći o njihovim ciljevima i težnjama. Čitao je sve što je mogao o kompaniji i njenoj industriji. I počeo je da skicira ideje za logo.
U jednom trenutku, kada više nije bilo tema za podeliti, Džobs je upitao Randa: “Dakle, to je to. Pretpostavljam da ćete mi se javiti sa nekim opcijama.” Rand je odložio olovku kojom je pisao, pogledao ga i smirenim glasom rekao: “Mislim da ne razumete kako ovo funkcioniše, Stiv. Ja ne radim opcije. Ja ću rešiti problem i vi ćete me platiti. Na vama je da da odlučite da li ćete da koristite moje rešenje ili ne. To je vaša stvar. Ali ja ne radim opcije. Ja ću vam dati moje rešenje i vi ćete mi platiti. To tako funkcioniše.”
Džobs se zbunio. Nikada niko nije tako pričao sa njim. Zapravo, uglavnom je on tako pričao sa ljudima. Njemu je taj stav, uz impresivnu karijeru, bio pokazatelj da je Rand zaista najbolji u svom poslu. Rekao mu je: “U redu, ako se tako radi, sačekaću vaše rešenje“, rukovali su se i razlišli.
Randov proces je bio pedantan. Počeo je istraživanjem širokog spektra koncepata i pristupa, od apstraktnog do reprezentativnog. Eksperimentisao je sa različitim fontovima, bojama i oblicima. I stalno je usavršavao svoje ideje na osnovu povratnih informacija od Džobsa i njegovog tima.
Konačno, nakon meseci rada, Rand je Džobsu predstavio svoj konačni dizajn. Bio je to jednostavan, elegantan logo sa slovima „n“ i „e“ u prepoznatljivom, dijagonalnom rasporedu. Logo je bio moderan, elegantan i smeo, odražavajući NeXT-ov inovativni duh.
Džobs je bio oduševljen rezultatom. Znao je da će logo biti snažan simbol NeXT-ovog identiteta i misije. I prepoznao je važnost Randovog doprinosa uspehu kompanije.
U godinama koje su usledile, NeXT je nastavio da stvara neke od najnaprednijih računarskih radnih stanica svog vremena. I dok kompanija na kraju nije postigla uspeh kojem se Džobs nadao, njeno nasleđe je živelo u obliku NeXTSTEP operativnog sistema, koji je postao temelj za Apple-ov macOS.
Autor
Urednički tim Naše mreže je dinamična i iskusna grupa autora koji su posvećeni pružanju pronicljivih analiza, vesti iz industrije i detaljnih profila uspešnih preduzetnika.
Više o redakciji