Istorija biznisa

Kad cediš suve kupine, pa obereš bostan…

blackberry

Za nekoga ko je svojevremeno pokorio Wall Street i sedište američke Vlade, prvi ikada pametni telefon je, malo je reći, premašio sva očekivanja. Samo, „svojevremeno“ je u slučaju BlackBerry-ja ravno tehnološkoj praistoriji. Uostalom, nije ni mnogo teško kada ste pionir u svetu smartfona i targetujete velike igrače kao što su korporacije i prezaposleni biznismeni.

Doduše, BlackBerry je, iz današnjeg ugla, počeo relativno skromno. Tada još uvek pod imenom „Research in Motion“ (RIM), products of choice su mu primarno bili pejdžeri i modemi.

Ali, svako ko se primarno bavio komunikacionim i „povezujućim“ tehnologijama, morao je, pre svega, biti svestan da je (tehnološka) promena jedina nepromenljiva konstanta. BlackBerry je imao tu sreću (ili nesreću) da dolaskom novog milenijuma nagovesti i eru pametnog telefoniranja.

Tačnije, da nastavi tamo gde je IBM počeo još davne 1993. (inače, prvi smartfon nije bio iPhone, nego je zapravo izgledao ovako). Ipak, drugi „pametnjaković“ – ovoga puta BlackBerry-jev – još nije bio telefon u pravom smislu te reči. Na njemu ste donekle mogli otvoriti HTML stranice i pročitati e-mail, ali s obzirom na to da je godina bila 1999, i to je dobar početak.

Nešto napredniji je bio BlackBerry 957, a imao je i tačno određenu ciljnu grupu: strašno zaposlene poslovne ljude koji su uvek morali pri sebi imati svoje mailove. A već od proleća 2002, dotični su mogli, osim kuckanja, i da pametno telefoniraju.

Jabuke, ipak, nisu toliko revolucionarne?

Ušavši u 2000-e, BlackBerry je imao sve: proizvode koji su naširoko koristili milioni širom sveta, sopstveni operativni sistem, a prvi je imao i push-email i QWERTY tastaturu na mobilnom uređaju.

Imao je i BlackBerry Messenger – sopstveni chat servis sa kog se milenijalci nisu skidali, a iz godine u godinu i sve više miliona dolara prihoda. A onda je 2007. Apple (ponovo) napravio revoluciju. Prvi, ovoga puta pravi, smartfon.

I ne, nije skinuo BlackBerry sa pijedestala pametnih telefona. Bar ne još.

Do 2009. časopis „Fortune“ ga je i dalje prozivao najbrže rastućom kompanijom na svetu. Časopis „Time“ je, pak, tvrdio da su njegovi gedžeti nezamenljivi vukovima sa Vol Strita i u američkoj Vladi – toliko da je kod dotičnih zaradio nadimak „CrackBerry“. I sve zahvaljujući visokoj funkcionalnosti i još višem stepenu bezbednosti, što je u korporativnom svetu svakako bio prioritet.

Nije mu ništa mogao ni Android OS, kojeg je 2008. lansirao Google. BlackBerry je i dalje prodavao više od 50 miliona uređaja godišnje, imao više od 40% udela na američkom i skoro 20% udela na svetskom tržištu.

Imao je, sem toga, i vrlo precizan fokus – nije odustajao od korporativnih meta i fizičkih QWERTY tastatura. U nekom nepromenljivijem scenariju je to možda i mogla biti prednost. Međutim, trebalo je, pre svega, biti svestan onoga da je (tehnološka) promena jedina nepromenljiva konstanta.

I upravo se slepo držanje za ono što je isprva radilo posao ispostavilo kao pucanj u nogu.

Ratovi smartfona: (Kontra)Napad klonova

Za one koji vole brojke, BlackBerry-jev saldo na tržištu pametnih telefona je samo nekoliko godina kasnije aterirao na 1%. Tako je bilo do izmaka 2013, a još tri godine kasnije, brojke su pale na ravno 0.0%.

Za to vreme, Apple i Google su doslovno svukli BlackBerry sa onog pijedestala. Poražavajuće cifre su, doduše, bile samo posledica, a uzroke i simptome je na početku bilo prilično lako ignorisati.

Uostalom, nije sasvim pogrešno fokusirati se na sigurnu bazu korisnika – u ovom slučaju, prezauzete biznismene i korporativni univerzum. Oni su, naposletku, generisali i najviše prihoda. Ali, u ovom slučaju to je značilo skrajnuti one druge, „nekorporativne“ korisnike koji će, naposletku, lagano prestići ove prve.

Google i Apple su, sa druge strane, to shvatili odmah u startu. Doterivanjem interfejsa i načičkavanjem raznoraznih app-ova, Android i iPhone su targetirali širi auditorijum.

Za to vreme, BlackBerry je lickao svoje email i security servise, vodeći se logikom da prezauzetim biznismenima (pa i američkoj Vladi) to jeste prioritet. Što je, naravno, imalo smisla – osim što nije sasvim.

Naime, dok je BlackBerry bio uveren da će razvoj smartfona i dalje diktirati korporativni svet, dotle su Androidi i iPhone uveliko osvajali i korporativno i nekorporativno tržište. Ljudi su lagano odustajali od BlackBerry-ja i priklanjali se konkurenciji – i to sa dobrim razlogom.

BlackBerry je uporno insistirao na tome da, recimo, napravi sve bolje i bolje QWERTY tastature. To se, uostalom, pokazalo kao savršena strategija pre xy godina, a dopala se i BlackBerry-jevim korisnicima: naravno da je bilo lakše i brže kucati na tastaturi sličnoj računarskoj, nego stiskati jedno te isto dugme na staromodnoj, numeričkoj.

Imalo je i to smisla – samo što je, recimo, Apple u međuvremenu bolje prolazio sa touchscreen-ovima. Jednostavno, ljudima su se više dopadali. I ne samo touchscreen-ovi, nego i veće rezolucije videa i fotografija i kvalitetnija reprodukcija zvuka.

Onda je i žaba videla da se konj potkiva… I tako je otprilike bilo i u ovom zahuktalom ratu smartfona. Sve je izgledalo otprilike kao da pokušavate da uskočite u voz koji je već izašao iz stanice. BlackBerry se poveo za primerom iPhone-a i brže-bolje (a više brže nego bolje) predstavio BlackBerry Storm.

Pošto je dotični počašćen sve samo ne laskavim fidbekom, BlackBerry je pokušao da se izvuče po sistemu 2 u 1. Iliti – „zašto naši telefoni ne bi imali i touchscreen i fizičku tastaturu?“.

Činilo se da će to popraviti štetu, ali je pokušaj, ipak, bio kratkog veka. Pre svega, touchscreen tehnologija je bila „stara“ već nekoliko generacija, a konkurencija se na taj voz na vreme ukrcala. Drugo, korisnici su uveliko preferirali smartfone sa većim ekranima, što je važilo i za prezaposlene biznismene koji su bili inicijalna meta BlackBerry-ja. Za to vreme, Google i Apple su suvereno dominirali tržištem smartfona, dok je BlackBerry suvereno gubio svoje parče tržišnog kolača.

Ima li života posle duge i izvesne smrti?

Postojao je u tome još jedan problem: iako je BlackBerry revnosno radio na unapređenju svojih telefona, ni to mu nije sasvim polazilo za rukom. BlackBerry Playbook i Priv možda jesu imali potencijala, ali i dalje nisu mogli protiv konkurencije – ni po pitanju samog lansiranja, ni po pitanju dizajna i funkcionalnosti (makar za širu grupu korisnika).

Najzad, septembra 2016. godine, BlackBerry je obnarodovao da odustaje od proizvodnje hardvera. Imalo je to veze i sa tim što se u međuvremenu promenila vladajuća garnitura – kanadsku kompaniju su do 2012. godine vodili Majk Lazaridis i Džim Balsili, a od naredne, 2013, kormilo preuzima Džon Čen.

Od tada BlackBerry (s)kreće isključivo putem softvera. Ponovo se skrenulo i ka inicijalnom, korporativnom tržištu, koje je, takođe, počelo da se osipa dok se BlackBerry nadigravao sa konkurencijom.

U tom trenutku je bilo teško poverovati da će se pionir modernih smartfona ikada ponovo vratiti u život. I to je delimično bilo tačno – osim što je batalio smartfone, BlackBerry se reinkarnirao u niši industrijskih (a pre svega automobilskih) softverskih rešenja.

Sudeći po skromnom rastu – ali, ipak, rastu – prihoda od 7% u narednih 5 godina, reklo bi se da Džim Čen nije uzalud krpio rupe na (zamalo) potonulom brodu. Štaviše, iako zvanično upokojen među gigantima koji dominiraju univerzumom pametnih telefona, BlackBerry-jev revival se smatra jednim od najslavnijih u poslednjih nekoliko decenija. Ali, o tome već nekom narednom prilikom.

Dopao Vam se tekst?
Podelite ga sa prijateljima!

Autor

Marta je prvo htela da bude učiteljica. Pa da svira violinu. Pa da trenira karate, piše pesme, uči jezike i slika. Onda je htela da fotka, svira gitaru, upiše muzičku školu, čita psihologiju i da bude slobodni umetnik. (Štagod to značilo u glavi jedne dvanaestogodišnjakinje.)

Više o Marti