Plemena – Set Godin

„Jako i do samog kraja“ – iskoristiću reči košarkaškog TV komentatora da ukratko opišem knjigu Seta Godina „Plemena“.
Zašto sam se baš ovog izraza prisetila kada sam ovog decembra ponovo čitala Godina? Jer Set koristi jednostavan jezik, bez nepotrebnih detalja, u duhu vremena i optimističan, fokusiran na suštinu i orijentisan na akciju. Kada čitate njegov blog ili knjige imate osećaj da razgovarate sa dobronamernim ujakom potkovanim znanjem i iskustvom, koji sažeto priča i svako malo vas čačne da preispitujete svoje stavove.
Njegovi tekstovi su često podeljeni na kratka poglavlja ili čak paragrafe, što olakšava čitanje u pauzama ili „u hodu“. I to sam vam rešila: nema izgovora da ne pročitate „do samog kraja“ ovu ili bilo koju drugu knjigu Seta Godina.
Pohvalila sam Godina za sažetost, te ne bi bilo u redu da se sada ja rasplinjavam.
Posvetimo se knjižici „Plemena“ (bukvalno knjižici, jer ima 150 strana i malog je formata) namenjenoj svakome ko odluči da vodi pleme, posebno onima koji misle da je liderstvo teško ili da je „ružna reč“. Godin vam proširuje perspektivu, opisujući pleme kao skup ljudi sa zajedničkim interesima ili ciljevima. Mada pojedini kritičari zameraju autoru što se nije posvetio strategiji liderstva, knjiga je inspirativna i korisna za one koji žele da utiču na promene, bilo u poslu ili u društvu. Za one koji teže da ostave trajni uticaj u svom poslu i zajednici, rekla bih.
Liderstvo nije teško, ali su na ipak godinama učili kako da ga izbegavamo. Želim da vam pomognem da shvatite kako već imate sve veštine koje su vam potrebne da biste uneli velike promene i želim da vas uverim u to da ih iskoristite
– piše Set Godin.
Njegova premisa je sasvim jednostavna: liderstvo nije pitanje titule ili hijerarhije, već sposobnosti da inspirišete ljude i okupite ih oko zajedničke ideje.
Glavna ideja knjige je da ne treba čekati na dozvolu da biste postali lider – digitalna tehnologija i društvene mreže omogućavaju svakome da okupi pleme oko ideje, proizvoda ili cilja. Uz veliku napomenu da „prava moć plemena nema nikakve veze s internetom, ali zato i te kako ima veze s ljudima“.
Ključno pitanje koje Set Godin postavlja u knjizi i koje ćete nakon čitanja često sebi ponavljti je: „Da li ste lider svog plemena?“
A šta konkretno knjiga „Plemena“ nudi za preduzetnike i one koji se pripremaju da se u iste odmetnu?
Izdvojila sam tri najvažnije lekcije za preduzetnike:
- Svako može da bude lider
Bilo da ste vlasnik malog biznisa ili startap entuzijasta, ne morate da čekate odobrenje. Kreiranje plemena počinje vašom vizijom i spremnošću da delite tu viziju sa drugima.
- Zajednica je jača od konkurencije
Umesto da trošite energiju na borbu sa konkurencijom, fokusirajte se na izgradnju jedinstvene zajednice. Plemena se ne stvaraju samo zbog proizvoda, već zbog ideje i vrednosti koje proizvod predstavlja.
- Ne dozvolite da vas strah parališe
Godin veruje da se drugačijim govorom o stvarnosti može obuzdati strah, može se pripremiti plan igre zahvaljujući kojem će strah postati suvišan. Ne radi se o nekakvoj pametnoj taktici, već o tome da sami sebi (i drugima) razjasnite kako u današnje vreme svet zahteva od nas da se promenimo, i to brzo.
Jedina prečica u ovoj knjizi, jedina tehnika, uputstvo u stilu “uradi sam”, jedina insajderska informacija je ovo: postoje korisne poluge.
Postoje dokazi. Postoji moć. Jedina stvar koja vas koči je vaš strah.
To nije lako da priznate, ali je nužno da to shvatite.
Srž liderstva leži u tome da budete svesni svog straha (i da ga otkrijete u ljudima koje želite da vodite). Ne, strah neće nestati, ali svest o njemu je od presudnog značaja da biste ostvarili napredak.
– piše Set Godin.
I ako jednu rečenicu iz ove knjge treba da zapamtite – preporučujem da to bude ova poslednja.
Za preduzetnike koji u ovom trenutku tragaju za praktičnim alatima „Plemena“ mogu da deluju previše apstraktno, jer nema konkretne korake i strategije za implementaciju ideja. Međutim, knjiga briljira u pružanju motivacije i promeni perspektive o liderstvu. Posebno će vam dobro „leći“ ova knjiga ako ste tek pročitali (ili joj se vratili) klasik Sajmona Sineka „Počni sa zašto“.
Citati
Tokom istorije ljudska bića su pripadala nekom plemenu. Da bi postala pleme, grupi su potrebne samo dve stvari: zajednički interes i način komuniciranja.
Jedan od naših najjačih mehanizama preživljavanja je pripadnost plemenu, da doprinosimo grupi ljudi sličnih stavova i da dobijemo nešto od nje.
Sve je to bezvredno ako ne počnete da rukovodite ljudima. Sve je to propalo ako je vaše liderstvo kompromitovano, ako se zadovoljite postignutim, ili ako se ne posvetite misiji.
Prava moć plemena nema nikakve veze s internetom, ali zato i te kako ima veze s ljudima. Da biste rukovodili ljudima, neće vam biti potrebna tastatura… potrebna je samo vaša želja da nešto ostvarite.
Plemenito i autentično liderstvo uvek će preovladati nad sebičnim naporom osobe koja nešto radi samo zato što to može.
Plemena se odnose na veru. Reč je o veri u jednu ideju i veri u zajednicu. Plemena se pritom temelje na poštovanju i divljenju vođi plemena, kao i na poštovanju i divljenju upućenom drugim članovima plemena.
Odjednom jeretici, problematični individualci i zastupnici promena više nisu trn u oku, postali su ključ našeg uspeha.
Liderstvo nije teško, ali su na ipak godinama učili kako da ga izbegavamo.
Kraljevi su se oduvek trudili da održe stabilnost, jer to je najbolji način da čovek ostane kralj. Tradicionalno su se na dvoru okruživali dobro uhranjenim i dobro plaćenim dvoranima i pokornim pomoćnicima, na kojem je svako imao razumljiv interes da održi stvari onakvim kakve jesu.
Ako se plemenu ne sviđa kralj, pleme danas ima slobodu da ode u neko drugo kraljevstvo.
Lideri aktivno upravljaju drugim ljudima kad zauzmu određeni stav, kad se povežu sa svojim plemenom i pomažu mu da se čvršće poveže sa njim.
Liderstvo ne počinje uvek na vrhu, ali mu uvek polazi za rukom da utiče na ljude na vrhu.
Pokret se pojavljuje kad ljudi razgovaraju jedni sa drugima, kad se ideje šire u zajednici, a pre svega onda kad podrška okoline navede ljude da rade ono što su oduvek znali da treba da urade.
Veliki lideri stvaraju pokrete osposobljavajući pripadnicima plemena da među sobom komuniciraju. Grade temelje kako bi ljudi mogli da se povežu, umesto da ljudima izdaju naredbe da bi ih oni sledili.
Rulja je pleme bez lidera.
Rulja je pleme bez komunikacije.
Većina organizacija troši vreme na to da toj rulji nešto prodaju. Pametne organizacije stvaraju plemena.
Organizacije budućnosti ispunjene su pametnim, brzim, fleksibilnim ljudima koji imaju određenu misiju. Stvar je u tome da nam je u tu svrhu potrebno liderstvo.
U borbi između dve ideje, ne pobeđuje nužno ona bolja. Pobeđuje ideja iza koje stoji najviše neustrašivih jeretika.
O autoru
Set Godin je poznati američki autor, preduzetnik i govornik, specijalizovan za teme marketinga, liderstva i inovacija. On je jedan od najuticajnijih mislilaca u oblasti savremenog marketinga i često se smatra pionirem u razvoju koncepta permission marketinga (marketing zasnovan na dozvoli) i drugih kreativnih pristupa.
Napisao je više od 20 knjiga, od kojih su mnoge postale bestseleri, poput „Purple Cow“, „Tribes“, „Linchpin“, „The Dip“ i „This Is Marketing“. Pokrenuo je brojne projekte, uključujući Squidoo, platformu za sadržaj koju je kasnije prodao, i altMBA, online edukativni program.
Njegov blog seths.blog je jedan od najčitanijih blogova na svetu, gde redovno objavljuje kratke, ali inspirativne tekstove o marketingu, kreativnosti i razmišljanju o budućnosti.
Kroz svoj rad se često bavi temama kao što su važnost autentičnosti u marketingu, izgradnja zajednica i dugoročno stvaranje vrednosti.
Autor

Brend pripovedač, edukatorka i konsultantkinja. Novinarka. Dve decenije po profesiji, a sada po životnom opredeljenju – osoba koja traga za odgovorima, uobličava pitanja, ume da sluša i čuje, osoba koja pre drugih pokušava da spozna sledeću veliku ideju dok je još u povoju i one za koje misli da vrede osvetljava drugima, pomaže različitim svetovima da se razumeju, “rasklapa” kompleksne pojave i daje smisao onim naizgled malim.
Više o Aleksandri